Nieuws van de Week. 8 September 2019.

Een renovatie van Het Binnenhof is nog niet zo simpel als het wellicht lijkt, maar is niets vergeleken met de opdracht die Huib Modderkolk zichzelf gaf om als onderzoeksjournalist inzicht te krijgen in de wereld van inlichtingendiensten, privacy en data. Zijn boek “Het is oorlog maar niemand die het ziet” is niet alleen een meesterwerk maar bovenal een toonbeeld van doorzettingsvermogen en daadkracht. Voor al het overige nieuws is er weer de wekelijkse update. Mooie zondag!

#1 Sapiens. We kennen allemaal inmiddels wel het boek Sapiens van Yuval Noah Harari. Wellicht zelfs dat veel lezers van deze update het in de kast hebben staan om ooit nog een keer te lezen. Mocht dat er nu niet van komen dan is er voor de liefhebbers hier een handige samenvatting waarbij je in slechts 30 minuten de belangrijkste informatie tot je kunt nemen. Het boek is natuurlijk beter maar dit is wel handig als je beperkte tijd hebt.

#2 Rory Sutherland. Rory is de Vice Chairman van Ogilvy UK. Een unieke persoonlijkheid met een heerlijke babbel maar ook met mooie insights. Dinsdag 10 september om 17.30 is er een webinar via WARC om te ontdekken waarom ideeën die wellicht niet voor de hand liggen een ongelofelijke impact kunnen hebben. De kracht van storytelling dus. Aanmelding door een WARC account te maken. Als je niet live kunt kijken dan is er een linkje om op een later moment toch even van de klasse en inzichten van Rory te genieten.

#3 Facebook Dating. Je kon er natuurlijk op wachten maar het is nu officieel! Facebook start een datingservice. Je maakt gewoon een profiel aan binnen Facebook dating en er wordt een match gemaakt op basis van bestaande profiel en voorkeuren. Maarrr…je kunt straks ook Instagram koppelen en daarmee worden stories ook zichtbaar. En als je het helemaal niet weer weet laat je een secret crush maken met iemand die zich al ergens in je netwerk bevindt. Heel benieuwd of Facebook vertrouwd gaat worden als matchpartner!

#4 Backtrack. Een grappig en privé gevoelig tooltje. Backtrack! Je installeert backtrack op je Apple (helaas alleen iOS) en vervolgens neemt het standaard de laatste 60 minuten audio van je omgeving op. Daardoor is er dus altijd een bestand beschikbaar van de meest actuele 60 minuten. Je kunt dan heel snel en eenvoudig even terugluisteren mocht je iets gemist hebben. Of het altijd handig is dat je iets kunt terugluisteren mag je zelf bepalen J

#5 Google Live View. Eindelijk. Het is er. Nooit meer twijfelen welke kant je op moet lopen als je streetview gebruikt. Want dat kennen we allemaal wel. Je komt aan op een plek en moet te voet verder. Streetview is dan altijd onduidelijk welke kant je op moet lopen. Maar dat behoort tot de verleden tijd want nu gewoon beschikbaar door middel van de augmented reality toepassing. Hier de introductievideo en hier nog wat achtergrondinfo.

#6 Talks at Google. Naast de bekende TED en TEDx talks is er zo stilletjes aan nog een, méér dan interessant, platform aan het ontstaan. De Talks at Google. Het idee: “put all of the world’s most influential thinkers, creators, makers and doers in the same room, so you could hear what they have to say”. Maar dat bleek geen optie dus: “we created Talks at Google. You can visit any time you like to find out what drives them and how they make our world a better place. Talks at Google. Where great minds meet.” Hier is het YouTube kanaal van Talks at Google.

#7 Activate. De Adformatie van afgelopen had dit thema op de cover staan. “Reclame wordt politiek”. En dan is er deze week het bericht in FastCompany dat NatGeo deze week gaat starten met een 6-delige serie mede mogelijk gemaakt door P&G waarin o.a. Pharrell Williams, rapper Common, en de acteurs Darren Criss and Uzo Aduba een prominente rol spelen. “It’s not product placement. It’s not sponsored content. It’s prestige television” volgens FastCompany. In iedere aflevering is tevens te zien wat P&G op de diverse onderwerpen van Activate doet. Is dit wellicht een klein voorbeeld van wat de nieuwe vorm van marketing zou kunnen gaan worden? 

#8 Senior Tech Boom. Je zou kunnen zeggen dat het de laatste grote doelgroep is die nog ontgonnen moest worden; de senioren. De babyboomers worden nu allemaal 65. Wel zo’n 10.000 per dag! En dat is natuurlijk een gigantische doelgroep waarvan we dachten dat ze niet tech savvy zouden zijn. Digitale en sociale media zijn er hoofzakelijk voor de jongeren toch? Maar niets is minder waar. Silicon Valley heeft deze doelgroep ontdekt en als paddestoelen schieten de tools, app’s en toepassingen uit de grond. Mocht je met deze doelgroep te maken hebben dan is dit wel een zeer interessante analyse van The Guardian. 

#9 Schrijven in een online omgeving. Er zijn vast lezers die al tijden het idee hebben om gebruik te maken van de mogelijkheid dat het internet het mogelijk maakt om het schrijverstalent tot leven te laten komen. Maar hoe doe je dat dan? Dit is een uitgebreid verhaal van een selfmade auteur, David Perell, die zijn ervaringen deelt en daarmee een soort van blueprint heeft gemaakt voor iedereen die de intentie heeft om dat ook te gaan doen. Slimme tips en een mooie processtructuur. Overigens ook een leuk idee om zijn posts te volgen middels de nieuwsbrief. 

#10 The Egg. Als je niet zo van filosofische dingen houdt of je weet niet wat reïncarnatie is, dan moet je deze video zeker overslaan. Kurzgesagt heeft namelijk het verhaal The Egg van Andy Weir omgetoverd in een animatie. Dit verhaal gaat op dit moment heel erg hard rond, zelfs trending op Youtube in Amerika. Meer dan 7,5 miljoen views in 6 dagen. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s