Nieuws van de Week. 1 september 2019.

Je doet mee aan liedjesfestivalletje. Je wint en mag daarom het volgend jaar ook zo’n festivalletje organiseren. Als baas roep je dan dat zo’n festivalletje tussen de 25 en 30 miljoen gaat kosten. Om de begroting rond te krijgen vind je dan dat Den Haag dat moet betalen omdat het benodigde geld niet zal komen uit eigen middelen. Spelregels bestaan niet meer. Die bedenk je gewoon iedere keer zelf. Zolang je maar als overwinnaar kan blijven pronken met andermans veren. Veel plezier met een stukje nieuws van de afgelopen weken. En ik zwaai nog even naar boven om gedag te zeggen tegen Gerald Morssinkhof om hem te bedanken voor alle mooie inzichten die hij ons gebracht heeft. 

#1 Het best beluisterde boek ooit. We beginnen met een kadootje. Een prachtig kadootje. Het zeer leerzame boek van Sanne Blauw met als titel “Het best gelezen boek ooit (met deze titel)” is nu beschikbaar als podcast. Sanne is de Correspondent “ontcijferen”. In dit boek/podcast gaat ze in op de macht en onmacht van cijfers. Met heldere voorbeelden en inzichten. Een must om te beluisteren en daarna kan je nooit meer neutraal naar cijfers en grafieken kijken. Heerlijke luistercijfers voor onderweg voorzien van de prettige stem van Sanne. 

#2 Global Climate Strike. Een wereldwijde “strike” voor het klimaat. Er zijn weinig initiatieven die als doelgroep de gehele wereld hebben. Het zal maar je marketingcommunicatiedoelgroep zijn! Maar dit is er dan eentje waarbij iedereen wordt opgeroepen om op 20 september te gaan staken voor het klimaat. “Ons huis staat in brand”. Wil je als bedrijf niet de straat op dan is er ook een optie om je website op “zwart” te zetten. Mooi om vanuit een communicatieperspectief dit te volgen. Op de kaart is in ieder geval te zien dat heel veel lokale initiatieven zorgen voor een wereldwijde dekking.

#3 Penman. Dit zijn van die echte handige toepassingen. Speech-to-tekst. Penman, helaas alleen nog voor de iOS (iPhone) maakt het mogelijk om gewoon je stem te gebruiken voor het maken van een notitie of een verhaal. Penman zet die notitie of dat verhaal om in tekst. En gelukkig ook in het Nederlands!

#4 Ikea Luistercatalogus. Wat origineel. De gehele IKEA catalogus als luisterboek.

#5 The Athletic. The Athletic is een zeer succesvolle sport nieuwssite. Met inmiddels meer dan 600.000 betalende lezers en een verwachting om voor het eind van het jaar de miljoen betalende lezers te passeren. Dat is fijn natuurlijk maar waarom interessant? De verslaggevers/journalisten hebben toegang tot een online dashboards met de belangrijkste statistieken (inclusief de statistiek die het aantal mensen dat zich abonneert laat zien naar aanleiding van het lezen van hun verhalen). Verhalen die meer dan 100 abonnees converteren, worden “homeruns” genoemd, hoewel het bereiken van de dubbele cijfers voldoende is om als een succes te worden beschouwd. Dat is dan toch wel weer een hele andere kijk op journalistiek. Converterende journalistiek.

#6 WhatsApp als nieuwsbron. Dit is dan wel weer een interessante nieuwe communicatievorm die wellicht ook voor ons vakgebied van toepassing zou kunnen zijn. The Telegraph maakt korte audio briefings van het nieuws en verstuurd die aan lezers/luisteraars die zich hebben aangemeld voor een groep. Actueel, kort en in audio. Best een leuk idee!

#7 Spotify for Podcasters. Er zijn inmiddels 700.000 podcasts. Een enorme groeimarkt. Denk nog maar even aan het indrukwekkende onderzoek van Andreessen Horowitz (kopie hieronder). Maar zoals we weten heeft ook Spotify zich gemeld in deze markt met inmiddels 450.000 podcasts in de catalogus. Eén element bleef echter altijd een beetje vaag. Zijn er data van de luisteraars? Apple gaf een beetje inzicht maar niet de cijfers waar je als maker op zit te wachten. Het goede nieuws is dat Spotify deze week een dashboard heeft vrijgegeven waarin makers behoorlijk wat inzichten kunnen krijgen van de luisteraars. Wat is hun muziekvoorkeur, leeftijd, geslacht, locatie en hoe lang hebben ze geluisterd? De volgende stappen zijn natuurlijk om aanpalende zaken te kunnen aanbieden zoals boeken, events en andere commerciële mogelijkheden. 

#8 Beeb. Dit is ook een interessante ontwikkeling die ik niet als optie op mijn lijstje had staan. De BBC is bezig met ontwikkelen van een eigen Voice Assistent. In dit geval geen aparte “praatpaal” maar een Voice Assistent die gebruik maakt van de bestaande middelen. Dus bij het “wakker maken” van je Google Home zeg je niet “Hey Google” maar zeg je “Beeb”. En dan hoor je de voice assistent van de BBC. Dat idee opent natuurlijk wel een aantal mogelijkheden. Dit impliceert dat bedrijven dus ook interessante assistenten kunnen gaan bouwen die niet als action of skill werken maar vanaf de basis. 

#9 De meeste mensen deugen. Rutger Bregman is na vier jaar klaar met zijn nieuwe epos. Het geeft een nieuwe kijk op mensen dat vaak in conflict zal zijn met je eigen perceptie. Maar deze nieuwe manier van kijken sluit wel heel erg goed aan bij het groeiende bewustzijn onder mensen dat een nieuwe manier van kijken naar bestaande issues noodzakelijk is. Lees hier het introductie verhaal van Rutger Bregman. 

#10 The Great Hack. Het voordeel van een vakantie is dat je dan even aan achterstallig onderhoud kan doen. Zo ook deze geweldige documentaire over de rol van Cambridge Analytica tijdens de Amerikaanse en Britse Brexit verkiezingen. Indrukwekkend hoe een beperkt groepje mensen zo’n enorme invloed kunnen uitoefenen met behoorlijke gevolgen. Onderstaande link is slechts ter informatie over de documentaire maar op Netflix kan je hem gewoon bekijken. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s