Nieuws van de Week. 7 Juli 2019.

Banken zitten bovenop een berg exclusieve data en zouden die graag willen gebruiken voor persoonlijke aanbiedingen. Dat ligt wat gevoelig bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Overigens ben ik dan wel benieuwd welke aanbiedingen Willem Alexander krijgt als hij de 63 miljoen overmaakt voor de verbouwing van zijn huisje. Maar daar gaan we voorlopig nog niet achter komen. Dus tot die tijd is hier de wekelijkse update van deze week. Veel plezier en een Mooie Zondag! 

#1 Merkassociaties. In ons boek marketingcommunicatie in 14 stappen introduceren we een 11-tal marketingcommunicatiedoelstellingen. Een van die doelstellingen is het voorkomen en bestrijden van negatieve merkassociaties. Bij het vertrek van aantal belangrijke spelers zou, als de resultaten straks misschien tegenvallen, het idee kunnen ontstaan dat men bij Ajax geld belangrijker vindt dan de eigen toekomst. Met dit sluimerend gevaar in het vooruitzicht is dit natuurlijk een briljante campagne om nu al te bouwen aan positieve associaties voor het merk Ajax. Slim, goed en indrukwekkend.

#2 Blinkest. Iets dat jullie allemaal wel zullen herkennen is het fenomeen dat je ergens een interessant non-fictie boek ziet liggen, het koopt, laat liggen tot de vakantie en vervolgens nooit meer leest. Daar spelen een tweetal bedrijven nu slim op in. In Duitsland heb je Blinkest. Daar vind je 3000 boeken waarvan je een 15 minuten durende samenvatting kunt lezen of beluisteren via audio. Zij noemen het zelf geen samenvatting maar de key insight. Het Amerikaanse Scribd introduceerde vorige week Snapshots een soortgelijke methode om key insights uit boeken te kunnen lezen of beluisteren. Ik weet dat het niet het idee is van een boek maar vanwege de enorme hoeveelheid misschien wel handig. Blinkest kan je hier gratis 7 dagen proberen. 

#3 Social Media Courses. Altijd handig om af en toe weer eens wat kennis bij te spijkeren. Mocht je dat nu ook willen doen als het gaat om Social Media dan vind je hier een overzicht van 15 gratis courses (of in ieder geval de eerste maand gratis en dan een vergoeding betalen). De trainingen gaan over Social Media Marketing, basis en advanced tot specifiek over instagram, linkedIn, YouTube, Twitter en Google Analytics. 

#4 Google Maps. Opnieuw een aardige innovatie van Google Maps. We weten natuurlijk allemaal dat je Google Maps kunt gebruiken om een route te plannen met het openbaar vervoer. Maar als je dat gaat doen zijn eigenlijk twee zaken wel handig om te weten; namelijk gaat de geplande bus, trein of tram op tijd en is er informatie over de drukte tijdens de rit. Immers, als je met trein gaat wil je wellicht wel gewoon kunnen werken of lezen. En je begrijpt het al, dat komt eraan. Google begint met de uitrol van deze diensten in 200 steden waaronder Amsterdam. De top drie drukste ov-routes in Amsterdam zijn trouwens tram lijn 26, de veerpont 906 en tramlijn 5.  

#5 KLM en Voice. En de KLM blijft innoveren. Ook in het nieuwe voice domein zijn ze de eerste luchtvaartmaatschappij met een service waarbij je de Amazon Alexa speaker kunt gebruiken om een gesprek te starten. Tijdens dit gesprek krijg je tips over mogelijke bestemmingen waarbij de bestemming wordt weergegeven in beeld (als je een scherm beschikbaar hebt) en natuurlijk met geluid. Tijdens dit gesprek krijg je ook meteen informatie over de kosten van een ticket. Naast deze internationale versie op Amazon heeft KLM al een Nederlandstalige variant voor de Google Assistent

#6 WARC. In de Update van 23 juni hebben we aandacht besteed aan het interessante onderzoek van WARC over de anatomie van effectiviteit. Op woensdag 10 juli as. Is om 18.30 uur er een webinar waarin David Tiltman de kijkers mee zal nemen in de belangrijkste bevindingen van deze white paper. Hij zal tevens de highlights van het zojuist afgelopen Cannes festival bespreken. Dus aanmelden zou ik zeggen. Kan je op dat moment niet kijken is dat geen probleem want dan ontvang je een link naar de opgenomen registratie. 

#7 Alexa en GPS. In de vooruitgang van toepassingen van Alexa heeft Amazon weer een interessante toevoeging namelijk GPS. Niet alleen kan je straks middels de ingebouwde Alexa assistent in je koptelefoon of earbuds (airpods) Alexa opdrachten geven of informatie vragen maar is Alexa in staat om op basis van je GPS data direct relevante informatie te geven die gekoppeld is aan je huidige locatie. Dus bijvoorbeeld file informatie of beoordelingen van restaurants in de buurt of wellicht de locale filmlijst. 

#8 Nike, Voice en Cannes. Een mooi voorbeeld van het integreren van voice tijdens een campagne. De samenwerking tussen R/GA, Rain en Nike heeft de bureaus in ieder geval 3 bronzen Cannes leeuwen opgeleverd. Dat was de beloning voor de opvallende introductie van een nieuwe, zelfveterende, basketballschoen. Tijdens een basketbal wedstrijd werd deze schoen gedragen door twee spelers. In de pauze van de wedstrijd was er voor de kijkers (live en tv) om met voice technologie via de Google Assistent met Nike in gesprek te gaan tot het kopen van deze sneakers aan toe. Daarom ook de conclusie van R/GA: “Voice can play a huge role in driving authentic conversations between customers and brands.”

#9 The science of Well-Being. Dit is een van de meest succesvolle opleidingen van de Yale University van de afgelopen jaren. Het verhogen van je persoonlijke geluk (Happiness) is de kern van deze opleiding. Naast de fysieke opleiding is er ook een online training via Coursera. Maar dit artikel vertelt de essentie van de essentie in 598 woorden. Geen vervanging natuurlijk maar wel 3 mooie inzichten. Waarom een vakantie (experience) beter is dan een nieuwe auto! 

#10 AI Blog. In de categorie fake nieuws is dit ook wel een aardig verhaal. Dit is een blog met meerdere verhalen die tot en met de foto van de niet bestaande auteur gemaakt zijn met behulp van artificial intelligence. Alles is dus gewoon helemaal nep en onzin. Maar als je dat niet zou weten dan… (Bron: De Bicker) Tot volgende week.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s