Nieuws van de Week. 23 Juni 2019.

Dat de mens tot onwaarschijnlijke prestaties in staat is bewijst Maarten van der Weijden maar weer eens. 200 kilometer zwemmen. Gewoon op de pure verbrandingsmotor van het lichaam van brandstof voorzien door Lasagne en Pizza.   Dat doorzettingsvermogen heb je wellicht nodig voor het lezen van al dat meer dan interessante onderzoek waar de wekelijkse update deze week vol mee zit. Veel plezier en een Mooie zondag! 

#1 Gen Z. Een indrukwekkend rapport van JWT Intelligence in samenwerking met Snapchat over de inmiddels grootste generatie van de wereld. De meest belangrijke insight uit dit rapport is de conclusie dat dit een generatie is van Super Creatieven. Opgegroeid met Social Media is het de meest creatieve generatie ooit. Ze zijn hyperconnected en activistisch vanwege de grote problemen in de wereld. En vooral druk met gelijkwaardigheid, lichaamsbewustheid en op zoek naar hun eigen identiteit. Wat mij betreft een must read en eye-opener.

#2 Anatomie van Effectiviteit. WARC (World Advertising Research Center) is de een autoriteit op het gebied Advertising. Deze week publiceerde WARC een meer dan indrukwekkende white paper (geeft maar weer eens aan hoe interessant het middel white paper kan zijn) over de inzichten door onderzoek naar de effectiviteit van advertising. De beschikbare data laten zien dat de huidige vormen van adverteren niet de beoogde groei weten te bewerkstelligen. Reclame-uitgaven hebben niet de gehoopte impact. Het rapport is gebaseerd op best practices, meningen van experts en concrete casestudies, gecombineerd met de 30 jaar aan ervaring die WARC heeft op het gebied van effectieve mediacampagnes. Een dik document maar wel vol interessante eye-openers. 

#3 Spotify. Een mooi en meer dan interessant kijkje in de keuken van Spotify. Gustav Söderström, R&D Chief Spotify, geeft bij de studenten van het MIT een presentatie over de historie van Spotify en schuwt niet om alle belangrijke keuzemomenten ook aan bod te laten komen. 

#4 Reuters News Report. Nog een onderzoek. Dit keer van Reuters. Een uitgebreid onderzoek want het is uitgevoerd onder 75.000 nieuws gebruikers in 38 landen. In de eerste hoofdstukken vind je de algemene bevindingen en trends. Daarna worden de 38 landen afzonderlijk behandeld waaronder Nederland. In de algemene trends vind je dus antwoorden op de vragen waar men zoekt voor nieuws, inzichten rondom fake nieuws en uiteraard Social Media. Dit jaar veel focus op de invloed van de grote tech bedrijven. Opmerkelijk is het bijvoorbeeld om te zien dat met de teruggang van Facebook in een aantal landen WhatsApp al de primaire bron voor nieuwsgaring. 

#5 Kids Digital Media Report. We hebben het al gehad over de Generation Z. Maar de onderkant van deze generatie zijn de Kids. In dit rapport krijg je informatie over het kijkgedrag van de kinderen. Enorme daling in lineair tv-kijken! De omvang van deze snelst groeiende internetgebruikers en hoeveel geld er om gaat in Kids advertising. Even je mailadres invullen dan heb je het rapport.

#6 Libra. Het zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn dat Facebook deze week een eigen munt introduceerde. De Zuckbuck! Een interessante combinatie want het inmiddels redelijk beschadigde Facebook is zo op het eerste gezicht geen ultieme combinatie in een combinatie met geld. Dat laatste zou je denken heeft iets met vertrouwen te maken. Als je echter kijkt naar de omvang van Facebook en met een bereik in landen waarin mensen nog niet eens een bankrekening hebben zijn er ook wel weer kansen. Daarmee zou het wel eens de eerste echte wereldmunt kunnen gaan worden. Lees hier meer over in een mooi verslag van de BBC en een goed artikel in de The Verge

#7 Voice Technology. Een vergezicht van het World Economic Forum over de gevolgen van voice technologie. Waar we nu staan, hoe we straks gaan interacteren, hoe we gaan voorspellen, hoe er een begrip en empathie gaat ontstaan en tenslotte welke relatie we gaan krijgen. Een kijkje in de toekomst dus.

#8 Febreze. Weer een mooie les van Mark Ritson. Vorige week hebben we al aandacht besteed aan Tide. De campagne rond de Super Bowl. Deze week staat Febreze in het daglicht. Wat moet je doen als je onderscheidend voordeel langzaam verdwijnt en de markt een commodity is geworden. Dit is wat Febreze deed!

#9 Omdenken. De Amerikaanse pizzaboer Davide Cerretini kon zich niet vinden in de macht van de beoordelingsplatformen. In de USA was dat Yelp een vergelijkbaar platfom zoals wij kennen bijvoorbeeld Tripadvisor hebben. Volgens de restauranthouder ging hij in de ranking achteruit omdat hij geen advertenties wilde kopen. En toen kwam hij met een briljant idee om het tij te keren…Omdenken dus!

#10 Brands. Gewoon om het nog even visueel te zien is dit weer een aardige weergave van wie de grootste merken in de wereld zijn. De Top 5 bestaat uit technologie bedrijven. Niet geheel opmerkelijk maar toch wel een bewijs van de transitie waar we ons momenteel in bevinden. En dan te bedenken dat een van deze bedrijven volgend jaar met een eigen digitale munt gaat komen. Voorproefje van de toekomst?

Tot volgende week.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s