Nieuws van de Week. 16 Juni 2019.

Uit een artikel dat hieronder wordt besproken is de insight dat disruptie niet komt door nieuwe technologie maar door ontevreden klanten. Vanuit dat standpunt kijk je dan anders naar de paniek in Hilversum. 28 merken die (uit)zenden over 17 kanaaltjes is wellicht een beetje te veel van het goede. Voor al het overige nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie zondag! 

#1 TIL. Reddit is een Amerikaanse Social Nieuws Site. En niet zomaar eentje want met meer dan een half miljard bezoekers iedere maand is het de 6ewebsite van de USA. Reddit laat geregistreerde gebruikers (ook wel redditors genoemd) toe om zelf berichten toe te voegen in de vorm van een link of een eigen tekst. Met behulp van up- en down-knoppen kunnen gebruikers oordelen over berichten en reacties om de zichtbaarheid ervan te verhogen of te verlagen. Ze hebben ook de mogelijkheid zich in te schrijven op individuele categorieën, subreddits, die gecreëerd zijn rondom specifieke interesses en onderwerpen. Een van die rubrieken vind ik echt een briljante idee. Today I Learned is het thema en daar delen mensen hun belangrijkste inzicht van dag. Dat zijn vaak verbluffend interessante issues en dus meer dan waard om er zo af en toe eens even doorheen te scrollen. Misschien ook een mooi idee voor een Nederlandse variant. 

#2 Disruption. Een helder verhaal van de Harvard Business Review. Disruptie gaat niet over nieuwe technologie (wat we allemaal denken) maar over ontevreden klanten. En eigenlijk is het niet moeilijker dan dat. Wat nog maar weer eens bewijst dat succes niet gaat over een middel maar over een doel. En aan de basis van dat doel liggen de behoeften van klanten.

#3 Video (en TV). In een vorige aflevering hebben we al aandacht besteed aan het beschikbaar zijn van het Media:Tijd onderzoek. Op basis van deze resultaten komen nu ook de onderliggende analyses naar buiten. Deze week was het de beurt aan Screenforce, de Nederlandse Tv en marketingorganisatie, die wat meer inzicht geeft in het mediagebruik van het kijken naar video. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan Tv-kijken: gemiddeld 151 minuten per dag. Alle online activiteiten zijn inmiddels goed voor gemiddeld 120 minuten en daarmee is dit de op één na grootste media activiteit. Onder jongeren van 13-34 jaar is het de grootse activiteit.

#4 Mary Meeker. Zij is de trendkoningin van het Internet. Ieder jaar presenteert zij op de Code Conference haar enorme Internet Trend Report deck. Dit jaar weer 333 slides. De allerbelangrijkste trends van dit jaar: E-commerce is nu 15% van alle retail sales (groei van 12,4%), internetadvertentie spendings zijn in de US gegroeid met 22%, Amerikanen besteden nu per dag 6,3 uur aan digitale media (7% groei) en beeld (foto/video) wordt steeds belangrijker. 50% van alle twitter posts bevatten nu een visuele component. Alle andere slides kan je vinden via deze link. 

#5 Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Er is een nieuwe reclamecode tot stand gekomen als het gaat om het gebruik van Social Media & Influencer Marketing. Dus wat ben je verplicht te melden als het gaat om een betaalde of gesponsorde post op Social Media en je gebruik maakt van een influencer. Hier vind je deze nieuwe reclamecode terug en hier de aanvullende code voorzien van handige voorbeelden.

#6 Monzo. De Fintech (financiële technologie) is in volle vaart bezig met tal van nieuwe en hopelijk verbeterde klantproposities. Het meeste is niet zichtbaar maar af en toe komt er weer eentje omhoog met indrukwekkende cijfers. In dit geval is dat de Britse onlinebank (geen fysieke kantoren) Monzo die nu de overstap gaat maken naar de US. In de UK hebben ze inmiddels al 2,2 miljoen klanten. Dat zijn er best veel. Met eigenlijk relatief logische maar voor klanten belangrijke tools. Lees maar even het verhaal van The Verge.

#7 Airbnb. Je kon erop wachten. Platformen die integreren in de keten. Dus gaat ook Airbnb een nieuwe dienst introduceren. Adventures naar buitengewone plekken. Jij hoeft, zoals ze stellen, alleen maar op te komen dagen. Deze kleine groepsreizen variëren van twee tot tien dagen en zijn te boeken vanaf slechts $ 99,- inclusief accommodaties, maaltijden en activiteiten. Deskundige lokale hosts zorgen voor de details. 

#8 Zest. In een wereld waarin de hoeveelheid content dagelijks groeit is de kans natuurlijk groot dat je interessante berichten mist die je wellicht zouden kunnen helpen om je kennis over een specifiek onderwerp te vergroten. Dus is er ook hier behoefte aan artificial intelligence en machine learning. Dus is er nu een tool die dat keurig voor je kan doen. Zest. Door middel van een community en ondersteund door ai kan je aangeven voor welke onderwerpen je de allerbeste berichten wil ontvangen. In een gratis versie kan je twee onderwerpen benoemen en als dat bevalt in de betaalde versie een oneindige hoeveelheid. 

#9 Unapp. Er zijn van die app’s die eigenlijk maar goed zijn in één ding. En daarom kom je ze niet zo vaak tegen terwijl er wel hele leuke toepassingen tussen zitten. Unapp heeft er een groot aantal onder elkaar gezet. Dus scroll eens door de lijst want er zit vast wel iets voor je bij. Probeer maar eens de game Blackbox als je van uitdagingen houdt. 

#10 Video Marketing. Ik had dit begrip nog niet eerder gehoord maar geef een beestje een naampje en dan ontstaat het vanzelf. In iedere fase in de buyers journey, stellen deze makers, kan video een belangrijke rol spelen. Van de onboarding van prospects tot het opzetten van een interne videoafdeling. Met heel veel voorbeelden en tutorials is dit best wel een interessante plek om eens even lekker rond te struinen. 

Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s