Nieuws van de Week. 9 Juni 2019.

Het was ook een beetje D-Day in Hilversum deze week. Voor de commerciële omroepen moet het als bevrijdingsmuziek in de oren klinken dat de publieke omroep tot 20.00 uur geen commercials gaat uitzenden. Bij de digitale publieke omroep verdwijnen zelfs alle pre-rolls. Terug dus naar het idee van publiek belang en commercieel belang. Voor al het overige goede nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie Pinksterzondag! 

#1 D-Day. Het kan niemand ontgaan zijn. Deze week was het 75 jaar geleden dat de stranden van Normandië de plek waren waar de geallieerden aan land kwamen om een begin te maken met het einde van de oorlog. Het weer speelde een enorme rol in de keuze om wel of niet te over te gaan tot deze aanval. En daarvoor was één man verantwoordelijk. In een ander tijdperk dan we nu kennen met hoogwaardige technologie. Dat verhaal van deze man is nu prachtig vastgelegd in een blog. “The Forecaster: The Man Who Decided D-Day”. 

#2 Voice Control. Op de inmiddels afgelopen WWDC conference van Apple (een conferentie voor developers) toonde Apple een prachtige toepassing voor Voice. Misschien iets minder Voice Assistent en iets meer Voice Control maar derhalve niet minder spectaculair. Voice technologie gebruiken als een user interface bijvoorbeeld voor mensen met een handicap of voor ouderen. Als alleen dit al het voordeel is van Voice dan mag het mij vooral blijven. Kijk vooral even naar deze video en zie hoe handig en eenvoudig dit werkt. 

#3 Effectiviteit. In ons boek “Marketingcommunicatie in 14 stappen” beschrijven we als twaalfde stap het belang en het effect van Creativiteit. Een van de meest ingewikkelde onderdelen van een goed marketingcommunicatieplan. Tenzij, zo stellen wij, je het huiswerk goed hebt gedaan. Dat is geen garantie voor succes maar wel iets dat je kan helpen voorkomen. Het mooie is dat Mark Ritson, de opmerkelijke professor uit Australië, inmiddels hiervoor een serie cases gaat opnemen voor Marketing Week. De eerste video staat inmiddels klaar en gaat over het succes van de Tide Superbowl commercial van P&G. Mooie theorie om even naar te kijken en je te helpen wat meer inzicht te geven in de rol van creativiteit.

#4 Creativiteit. Volgend op de effectiviteit van het bovenstaande bericht dat zou moeten leiden tot creativiteit zijn er soms van die ideeën die als je het alleen al ziet of hoort weet dat het klopt. Sterker nog, dat je er kippenvel van krijgt. Dit is er zo een. Het stimuleren van het welzijn van oudere mensen door iets te doen met een deur. Zo simpel en zo briljant! 

#5 Cijfers. Dat je met getallen ook creatief kunt zijn bewijst de volgende chart. Er is een overzicht gemaakt van de verkopen van Plug-in auto’s in de US. Vanaf december 2010 tot heden. Dat kan je natuurlijk in van die mooie lijntje laten zien de wel allemaal wel kennen maar deze vorm is natuurlijk veel spectaculairder. En volgens mij hou je dan ook veel langer de aandacht vast. Bijna zoals het vertellen van een verhaaltje. 

#6 Deepfake. Deepfake is de technologie waarbij we controle krijgen over wat mensen zeggen door deze techniek te gebruiken en materiaal te verspreiden waaruit blijkt dat deze personen dat ook gezegd hebben. Dus bijvoorbeeld een video van Mark Rutte waarin hij de meest verschrikkelijke zaken roept. Hoe ver deze techniek nu inmiddels is blijkt wel uit deze beelden van een groep Russische researchers (?) van het Moscow’s Samsung AI Center and Skolkovo Institute of Science and Technology die erin geslaagd zijn om de Mona Lisa tot leven te brengen. Dus een beeld van een schilderij dat opeens zou kunnen gaan praten. 

#7 Ofcom. Ofcom is de UK-controleur van de Britse Media. Lijkt wel een beetje op het Commissariaat van de Media. Ieder jaar doen zij onderzoek naar de manier waarop de Britten omgaan met media en aangezien er in een aantal opzichten wel overeenkomsten zijn met Nederland is het altijd handig om te kijken hoe het ervoor staat aan de andere kant van Het Kanaal. Belangrijkste findings: mobile neemt nog steeds aan belang toe (81% van de 75+ beschikt over een mobiel), Streaming video en On-demand video groeit nu ook flink bij de ouderen. Verder een paar aardige inzichten in diverse leeftijd clusters en welstandsprofielen.

#8 Kids Apps. Gevoelsmatig is dit zo’n markt waarvan je denkt dat er sprake is van een eenduidige markt. Maar het lezen van dit verhaal schetst een heel ander, ingewikkeld en complex beeld. Een markt die gekenmerkt wordt door vier domeinen (educatie, games, entertainment en technologie, waarbij de koper/installeerder niet de gebruiker is en waar businessmodellen, mede door de voorgaande opmerking, niet eenvoudig zijn. Een mooie eye-opener als het gaat om insights en complexiteit.  

#9 Omni Calculator. Een interessant initiatief. Veel van ons dagelijks leven bestaat uit calculeerbare problemen. Kopen of huren? Wat is mijn ideale caloriebehoefte per dag? Hoeveel moet ik verkopen om break-even te draaien? Wat is de ideale snelheid om de halve marathon te lopen? Daarom is er nu de Omni Calculator. Hier kan je met 777 calculators een antwoord vinden op al deze en nog veel meer vragen. 

#10 Six Digital Eras. Jeremiah Owyang is een oud analist van Altimeter group en Forrester. Na een ontdekkingstocht in de wereld van de Crowd Companies (de sharing economie) trekt hij nu weer verder naar de volgende fase. Zo heeft hij nu een visie voor de volgende stappen van de digitale wereld. Dit alles in zes fases waarvan de eerste drie fases inmiddels achter de rug hebben. De volgende drie zijn we aan het testen of zijn reeds in ontwikkeling. Handig voor iedereen die bezig is met een toekomstvisie.

Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s