Nieuws van de Week. 2 Juni 2019.

De file naar de top van de Mount Everest was drukker dan de file in Nederland tijdens de landelijke OV-staking. Daar zou je een mooie conclusie aan kunnen verbinden dat de hoogte van het doel iets te maken heeft met het effect. Maar gelukkig beperken wij ons deze week maar even met het andere nieuws. Hier is weer de wekelijkse update. Mooie zondag! 

#1 Nieuw Zeeland. Voor mij het mooiste bericht van de afgelopen week. Premier Jacinda Ardern presenteert de nieuwe begroting waarbij niet de economische groei, maar een betere kwaliteit van leven en algemeen welzijn voor de bevolking de uitgangspunten zijn van deze nieuwe begroting in Nieuw-Zeeland.Minister van Financiën Grant Robertson vat het budget samen als een manier „om het gat te dichten tussen de haves en de have-nots”. Gaan we het dan toch begrijpen? 

#2 Dylan. Amazon kondigde deze week weer een nieuwe dienst aan. Dylan. Het staat weliswaar nog in de steigers maar het geeft maar weer eens aan hoe snel de ontwikkelingen momenteel gaan. Dylan is een draagbaar device (armband) die op basis van je stem kan ontdekken hoe het gesteld is met je emoties. En als het denkt iets waar te nemen dan kan het je advies geven hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Het geeft in ieder geval aan dat spraaktechnologie meer gaat worden dan alleen een smart speaker.

#3 Plastic. Een mooi voorbeeld hoe je een verhaal kunt vertellen. De kracht van creativiteit is het openen van een barrière door op een originele manier een perceptie te veranderen. Plastic is een enorm probleem aan het worden. We kennen allemaal de beelden van de effecten van plasticsoep in de wereldzeeën. Not longer life is een project waarbij ze op basis van bekende stillevens een nieuwe versie hebben gemaakt van deze oude schilderijen door ze aan te passen aan de huidige tijd. En dan zie je meteen het effect van de huidige problematiek.  

#4 Google en Privacy. Een mooi verhaal van Wired dat inzicht geeft in wat Google allemaal van je weet, wat het met die informatie doet en hoe je je instellingen kunt aanpassen zodat je wat meer controle hebt over wat je wel en niet allemaal beschikbaar stelt.

#5 Podcasting. Een long time favorite. Lezers van deze nieuwsbrief kennen mijn interesse voor de podcast en de laatste tijd staat het weer steeds vaker op de kaart. Met de groeiende belangstelling voor audio is de podcast natuurlijk een heerlijke toepassing. Andreessen Horowitz, een van de grootste venture capital companies, heeft een indrukwekkend overzicht gemaakt van de historie en de huidige stand van zaken daar waar het podcasting betreft. Dus als je even helemaal op de hoogte wilt zijn dan is dit een uniek verhaal. Door je aan te melden voor de nieuwsbrief ontvang je het gehele deck van deze presentatie.

#6 Tone of Voice. Extreem handig overzicht om in een tijdperk van “voice” te komen tot een “tone of voice”. Hoe pak je dat aan? Zijn er logische stappen te nemen in het proces om tot deze tone of voice te komen? Alles over wat het precies is en hoe je vervolgens het proces kunt volgen vind je in dit uitgebreide overzicht.

#7 Alexa. Een issue dat veel gebruikers van Alexa zal bezighouden is de privacy op basis van historische opdrachten. Privacy is immers een groeiend probleem. Dus introduceerde Amazon deze week een opvallende toepassing. Je kunt nu alle data via Alexa verwijderen. Wil je dus dat alle historische opdrachten en vragen worden verwijderd dan kan je hier lezen hoe je dat moet doen.

#8 Voice Heuristieken. Voor de usability van een website heeft Jakob Nielsen een tool ontworpen die je helpen tijdens het ontwerp- en optimalisatieproces van een nieuwe website. Ze heten inmiddels de heuristieken van Nielsen. Nu is het aardige dat het UX collective ook een tiental heuristieken heeft bedacht voor de ontwikkeling van Voice interaction. Wellicht is dit de basis voor een nieuwe serie voice heuristieken. 

#9 24 Kitchen. Nieuw op de Libelle zomerweek. 24 kitchen met een voice interactive abri! 

#10 Content delen. Een van de belangrijkste redenen waarom je content maakt is omdat je hoopt/verwacht dat het gedeeld gaat worden. Het virale effect van content. Welke drivers zijn er als het gaat om daar zo goed mogelijk rekening mee te houden. Hier een mooi overzicht van het Content Marketing Instituut.Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s