Nieuws van de Week. 19 Mei 2019

Het zou een item in Monty Python kunnen zijn als dat nog zou bestaan. Bij vakbond FNV dreigt een interne staking. Medewerkers zijn boos omdat 400 van de 2000 medewerkers hun baan verliezen. Als het plan niet van tafel gaat volgen acties. Maar wie moet dat dan organiseren? Zeg maar zoiets als Femke op het Museumplein voor 100.000 Ajaxfans. Voor al het overige nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie zondag! 

#1 Superthinking. Beetje vreemd om in deze update een item onder de aandacht te brengen waarvoor je moet betalen want het is gewoon een ouderwets papieren document dat we ook wel een boek noemen. Maar het is wel een boek waarvan ik denk dat het voor iedereen een zeer welkome bijdrage kan leveren aan de dagelijkse bezigheden. Modellen die inzicht geven om betere beslissingen te nemen en om goede ideeën onderscheiden van de slechte.

#2 GenZ. We hebben het er al vaker over gehad. Generatie Z. Bijna de grootste generatie in omvang en de eerste die is opgegroeid in een wereld waarin digital niet werd uitgevonden maar waarin het er al was. Menno van Doorn, Sander Duivestein enThijs Pepping van Sogetilabs hebben een prachtig document gemaakt over deze generatie. Insights en een mogelijke strategie hoe hier mee om te gaan.  “Dit is geen punkrockgeneratie die dingen wil vernietigen. Het is een generatie die nieuwe waarden introduceert. Ze zijn postmaterialistisch, posthiërarchisch en postrealistisch. Ze hebben een (neo)romantische ziel, verlangen naar een betere wereld en zijn gefocust op zelfexpressie en zelfactualisatie.” Wat mij betreft een must read voor iedere communicatie en marketingcommunicatieadviseur. 

#3 GenZ en AI. In aansluiting op het verhaal van hierboven nog een tweede verhaal met interessante inzichten. Want niet alleen groeit Generatie Z op in een digitale wereld, dit is ook de wereld van Artificial Intelligence. In dit verhaal gaat de schrijver in op de gevolgen van deze AI op de geboorte, op de school en de toekomst.

#4 Campagnekeuken. De Rijksoverheid verwerkt jaarlijks nogal wat campagnes. Vanuit alle departementen worden er allerlei initiatieven gestart om middels communicatie de BV Nederland te overtuigen van een bepaalde kennis en/of gedragsverandering. Het is daarom wel fijn dat veel kennis die daardoor wordt opgebouwd ook beschikbaar wordt gemaakt voor andere organisaties. Zo is er een campagnekeuken waarin je zeer veel bruikbare informatie kunt vinden over onderzoek, AVG, doelstellingen, factor C en Casi. Doe er dus je voordeel mee. 

#5 Visions for The Future Internet. Nesta is een expertisecentrum voor innovatie. Zij hebben zojuist een publicatie gemaakt waarin ze door middel van verhalen en beeldmateriaal een beeld schetsen van de toekomst van het internet. Mooie onderwerpen zoals “wie bepaalt de toekomst van het internet?”, Hoe heeft het internet de samenleving veranderd?” en “Waar gaan we nu heen?”. Heerlijk leesvoer en mooie inspiratie. (Tip FastMovingTargets).

#6 Bas Eickhout. De Europese verkiezingen komen eraan. En de komende tijd zullen veel media weer aandacht besteden aan het belang hiervan. Maar hoe vertel je dan dat verhaal zonder weer te focussen op de negatieve aspecten van de EU. Zeker met het Britse echec nog fris in het achterhoofd. Luister dan eens naar deze podcast van Rutger Bregman en Jesse Fredriks van De Correspondent. Niet eens zozeer om naar de verhalen van deze Europarlementariër van GroenLinks maar als voorbeeld hoe je ook over dit onderwerp kunt praten. Ik heb nog nooit zoveel geleerd van het Europese systeem als in deze podcast.

#7 Tips voor Voice producers. Nicky Birch (Lead Producer) en Henry Cooke (Creative Technologist) werken beide voor de BBC. Inmiddels heeft de BBC al een aardige trackrecord als het gaat om het produceren van voice producties. Er zijn al twee interactieve voice hoorspelen een aantal prototypes en conversational mediastudies. In Februari van dit jaar hebben ze in samenwerking met een aan Britse voice producers een workshop georganiseerd. De conclusies van deze workshops alsmede hun eigen ervaringen hebben ze nu vastgelegd in een handige White Paper vol met Tips&Tricks. Handig voor iedereen die zich momenteel aan het bekwamen is op het domein van voice technology. (Tip Open Voice) 

#8 Voice feedback. Ogenschijnlijk een kleine feature maar misschien wel een die zorgt voor een grote doorbraak. Anchor, overgenomen door Spotify, introduceert de Voice Feedback optie. Wat is het idee? Een podcast is een typisch voorbeeld van een zender/ontvanger model oude stijl. Je kunt namelijk alleen maar luisteren. Om de interactie te verhogen maakt Anchor het nu mogelijk voor luisteraars om middels een voice bericht een response te geven of een vraag te stellen. Dat is een eerste stap naar een interactieve voice dialoog. Tweede voordeel is dat je wel moet zijn ingelogd, met andere woorden, een prima manier om meer te weten te komen van de onzichtbare luisteraar.

#9 Shoppen met Voice. Een interessant artikel in de Harvard Business Review. Waarom moeten we wakker blijven en alert zijn voor de toekomst als het gaat om voice assistents? In het verhaal staan twee belangrijke voorbeelden. Het kopen van een treinkaartje met voice levert een tijdbesparing op van 5 minuten. Een tweede voorbeeld is het plaatsen van een voice assistent in een schap in een winkel waarbij de voice assistent, in dit geval voor whisky, je helpt om de beste keuze te maken. Als zelfs de Harvard Business Review deze berichten gaat plaatsen moet je dus zeker even opletten.

#10 Seth Godin. Reach is overrated! Soms is het zo lekker om weer eens zo’n korte blog van Seth te lezen die eigenlijk alleen maar weergeeft wat we allemaal al lang weten maar wat we schijnbaar zo ontzettend moeilijk vinden om te doen. Want bereik is natuurlijk een hele veilige KPI. Want het nadenken over het echt relevante bereik kost meer tijd en is vaak minder eenvoudig. Dus nog maar eens een keer op papier van de grote meester. Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s