Het Nieuws van de Week. Zondag 7 April 2019

De ereplaats voor deze week gaat naar Merel van Vroonhoven. Haar besluit om in september te stoppen als bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en een PABO opleiding te gaan volgen is voor mij het nieuws van de week. Of zoals zij zelf zegt: “Maar ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik in een bubbel leef waarin ik veel met andere bestuurders in vergaderzalen zit en uitsluitend werk met hoog opgeleiden. Een groep van happy few waar ik er zelf één van ben, in een samenleving die zich kenmerkt door een steeds grotere scheiding tussen have’s en have nots. Ik wil een groter deel van mijn tijd besteden aan mensen die het niet vanzelfsprekend op eigen kracht redden.’ En voor de vorm is hier ook nog de rest van het Nieuws van de afgelopen week. Mooie Zondag!

1# Moderators. Het is een beroep waarvan je weet dat het bestaat maar waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het nu precies is. Dit is een indrukwekkend interview met een paar moderators van de grote social media platformen die samen met tienduizenden collega’s iedere dag controleren of de geplaatste berichten op social media wel voldoen aan de normen en waarden. Interessant.

2# Product Mindset. Dit komt altijd wel van pas. Een mooi boek dat je gratis kunt downloaden en dat je helpt om inzicht te krijgen in de mindset van je afnemers. “How to get inside your costumers mind?”. 

3# Talkshow. Communicatie met de leden van je team gebeurt meestal in een fysieke vorm. Dat noemen we dan een vergadering. Dat kan ook via slimme tools zoals Slack of andere collaboration software. Maar het idee om dat met video te gaan doen vind ik dan ook wel weer vernieuwend en bovenal heel persoonlijk. Dus mocht je dat willen proberen dan is hier een tool met de mooie titel “Talkshow”.

#4 Podcast. Een tip van Wouter van Noort. Een meer dan interessante talkshow in een podcast vorm. Conversations with Tyler. Tyler Cowen doceert aan de George Mason University is auteur van het populaire economieblog Marginal Revolution. Daarnaast heeft hij een vaste column in The New York Times en schrijft hij voor The Wall Street Journal, Forbes en Newsweek. Cowen werd in 2011 door The Economist genomineerd als een van de invloedrijkste economen van het eerste decennium van de 21e eeuw. Wil je even geïnspireerd worden dan is dit een verslavende podcast. Luister vooral naar het gesprek met Daniel Kahneman. 

#5 Amazon Earbuds. Apple is straks niet langer de monopolist van de fantastische airpods. Amazon heeft een introductie aangekondigd in de tweede helft van dit jaar met de Alexa wearables. Oortjes die identiek zijn aan de airpods van Apple maar dan natuurlijk met de ingebouwde Alexa assistent. En volgens de regels van Amazon goedkoper geprijsd dan de Apple variant. Dat kan dan ook nog wel eens gaan bijdragen aan de groei van de personal assistent.

#6 Amazon Alexa en Healthcare. We weten dat Amazon reeds langere tijd een speciaal team heeft opgericht om zich bezig te houden met het domein Healthcare. En de combinatie van de ouderen en Healthcare is er een die niet al te moeilijk te bedenken is. Lange tijd was het stil maar deze week kwam er groot nieuws. De eerste toepassingen (skills) voor Alexa werden geïntroduceerd. En dat is bijzonder omdat ook in de US er een toezichthouder is die deze toepassingen moet goedkeuren. In de US is dat de HIPPA. Maar ook die horde is dus genomen. Oook dit kon nog wel eens een turbo op de voice technologie gaan worden. 

#7 Hotel van de toekomst. Een voorbeeld van een hotel van de toekomst. No personal needed! 

#8 Mobiele Kapper. De Uber onder de kappers

#9 WARC. Media Strategy Report. WARC is een wereldwijd erkend platform voor Marketeers. Zojuist hebben zij hun media strategy report 2019 openbaar gemaakt voor hun leden. En in een tijdperk van ongekende mogelijkheden is het wel handig om te weten wat de succesvolle trends zijn voor een mediastrategie. Voor niet leden is dit rapport helaas niet beschikbaar maar gelukkig is er wel een management summary met de belangrijkste conclusies. Ook kan je op de site van WARC even kijken naar vier campagnevoorbeelden die synoniem zijn voor een van de vier trends die zij signaleren. De trends zijn: 1) Imaginative phasing can reach elusive audiences, 2) TV is a flexible tool for successful partnerships, 3) Tech can create new channel opportunities en 4) Data is key to encouraging behaviour change. 

#10 Goedkoop vliegen. Het is wel een beetje not done om iets te zeggen over goedkoop vliegen. Maar het maakt ook maar weer eens inzichtelijk dat data straks voor iedereen beschikbaar zijn. Dus mocht je nog een toekomstige vlucht willen zoeken dan zie je hier hoeveel dagen van tevoren je dan moet boeken voor het beste tarief. Op dit moment is dat 76 dagen voor het vertrek.

Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s