Nieuws van de Week. 31 Maart 2019

No, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no. Voor al het overige, en leuke nieuws, is hier weer het nieuws van de afgelopen week. Veel plezier bij deze Van Alles over Van Alles Update. 

#1 Beleef de Nachtwacht. Storytelling is natuurlijk een onderwerp dat we kennen sinds ons bestaan. Maar de technologie zorgt voor steeds meer mogelijkheden om Storytelling niet alleen vanuit een verhaal maar steeds vaker vanuit een experience toegankelijk te maken. Zo kwam ik langs dit project van de NTR. Met de mooie titel “Beleef de Nachtwacht” kan je zo een op het eerste gezicht een vrij eenvoudige visual ontsluiten en vervolgens een prachtige wereld laten beleven en ervaren. Dus geeft toch wel een beetje een beeld van de toekomst van Storytelling. Prachtig! 

#2 Robotnieuws. Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen heeft de NOS een test gedaan met het inzetten van een robot. Voor elk van de 355 gemeenten in Nederland werd een artikel geschreven over de verkiezingsuitslagen. Het is voor het eerst dat in de Nederlandse journalistiek gebruik wordt gemaakt van de virtuele pen van een robot. Journalisten en developers hebben samen een sjabloon ontwikkeld waarmee voor elke gemeente een tekst wordt opgesteld. Het sjabloon bevat 76 dynamische velden, die soms simpelweg ingevuld kunnen worden met bijvoorbeeld de naam van de gemeente, het percentage stemmen en de naam van de partij. Meer info via deze link en dan kan je ook meteen nog even jouw eigen gemeente testen. 

#3 Apple News. Het was afgelopen maandag weer feest in Cupertino. De introductie van Apple News en Apple TV+. Toch een opmerkelijke move om een zoveelste platform te gaan bouwen na wat eerdere mislukkingen. Wie kan zich The Daily nog herinneren dat ooit werd aangekondigd als de eerste krant voor de iPad. Het speelveld tussen uitgevers (nieuwsmakers) en de platformeigenaar wordt steeds kleiner en dwingt uitgevers wellicht om keuzes te maken die ze liever niet zouden willen maken. Waarschijnlijk vanaf dit najaar ook in Europa en Nederland. Naast het Apple news is er ook Apple TV+. Een concurrent van Netflix en Amazon Prime. Grote namen met o.a. Oprah Winfrey, Jennifer Aniston, Reese Winterspoon en Steven Spielberg: nemen deel aan dit initiatief. Voorlopig levert het in ieder geval weer een mooie video op. 

#4 Volvo Car Camera. Veiligheid staat bij Volvo hoog in het vaandel. Dat bewijzen ze maar weer eens met deze aankondiging: Vanaf 2020 komt iedere nieuwe Volvo met een intern camerasysteem. Als het systeem ontdekt dat je wellicht teveel hebt gedronken stopt de auto en parkeert het aan de kant van de weg.

#5 Varjo. In de wereld van de Virtual Reality staan de ontwikkelingen ook niet stil. Wie wel eens een VR set heeft ervaren weet dat het beeld nogal wat te wensen overlaat. De helderheid en scherpte is enigszins beperkt. Maar met de introductie van de Varjo is dat probleem opgelost. Deze VR-bril heeft bijna de kwaliteit van het menselijk oog. Handig om te gebruiken voor design, aerospace en engineering. Nu mag het ook wel wat kosten want een Varjo gaat de deur uit voor $5995, met een jaarlijkse service fee van $995. Maar het ziet er indrukwekkend uit. Kijk maar. Hier nog wat aanvullende informatie bij Mediaperspectives. 

#6 TV Jaarrapport 2018. We keken in Nederland in 2018 gemiddeld 173 minuten per dag naar het TV-toestel. Dit is een daling van 4 minuten, oftewel 2%, ten opzichte van 2017. De daling wordt volledig verklaard door het feit dat er minder live (lineair) TV wordt gekeken. Het uitgesteld kijken is opnieuw toegenomen. We kijken 17 minuten per dag uitgesteld, wat neerkomt op 9,8% van de totale Kijktijd. De Luizenmoeder is het best bekeken TV-programma en trok met de aflevering op 4 februari 2018 bijna 4,8 miljoen kijkers per minuut. De tweede plaats wordt ingenomen door Boer Zoekt Vrouw, met een kijkdichtheid van bijna 4,2 miljoen kijkers per minuut naar de aflevering op 2 december 2018. Dit alles en nog veel meer… 

#7 Voice Flow. Wil je proberen hoe je op de meest eenvoudige manier voice toepassingen kunt maken voor de Google Home (actions) of de Amazon Echo of Dot (skills) dan kan je nu drie gratis bots maken bij Voice Flow. Krijg je meteen een beetje een idee hoe het werkt. 

#8 Content Marketing. Cramer is een Brand Experience Agency in de buurt van Boston. Als content marketingbureau adviseer je natuurlijk je klanten over alle mogelijke manieren van Content Marketing. Maar in dit verhaal deelt Cramer hun eigen bevindingen van de afgelopen vier jaar. Geeft een mooi beeld van de fundamentals en hoe je die kunt gebruiken voor de bottom line.

#9 Genderless Voice. Hoe een nieuwe technologie weer kan leiden tot andere inzichten. Met de introductie van Voice kwam de vraag of de stem van een bedrijf of merk een mannelijke of vrouwelijke stem zou moeten zijn. Maar op het Human Rights festival in Kopenhagen was er andere vraag namelijk “waarom moet je eigenlijk kiezen tussen een mannelijke of vrouwelijke stem?” En zo kwam het dat Virtue Nordic samen met social scientist Julie Carpenter de allereerste genderless voice hebben ontwikkeld. Het heet Q en hier kan je het hier horen praten.

#10 Mathigon. Alhoewel wij reeds lang de schoolbanken hebben verlaten is het soms toch wel leuk om weer eens even te kijken naar wat de huidige stand van zaken is. Zo is er dit product van Mathigon. Studeren op een hele actieve en interactieve manier. Dus niet zitten en luisteren naar een video maar gewoon zelf aan de slag. Met tussendoor spelletjes, quizzen en andere manieren om even de aandacht te verleggen. Kijk maar eens even naar de video hoe gaaf dit is. De reden om het hier op te nemen is natuurlijk dat veel van de long form content die wij produceren ook behoorlijk saai is. Is het geen leuk idee om elementen van deze studiestof ook mee te nemen in onze verhalen. Dat zal op zijn minst de engagement factor verhogen.

Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s