Nieuws van de Week. 24 Maart 2019

Een landslide victory moet natuurlijk vergezeld gaan van een overwinningsspeech. Daar was de Uil van Minerva. 20 minuten overwinningswoorden. Cruijff leerde ons ooit: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’. Misschien heeft iedere boodschap ook een leerelement voor de zender. Voor al het overige nieuws is hier weer het nieuws van de afgelopen week. Veel plezier bij deze Van Alles over Van Alles Update.

#1 Stadia. Toch wel groot nieuws deze week uit de gaming hoek. Google introduceert de game dienst Stadia. Waarschijnlijk zo rond Kerst van 2019 beschikbaar. Wat maakt Stadia nu zo interessant? Je hebt straks geen en game device (PlayStation of Xbox) meer nodig om te kunnen gamen. Dat doe je dan met ieder device dat een internetaansluiting heeft. Ook hoef je geen games meer te kopen want die kan je middels een abonnementje straks allemaal spelen. GAAS. Games As A Service dus. Het Spotify van de spelletjeswereld. Meer mensen hebben dan toegang tot deze wereld. Via bijvoorbeeld een YouTube video klik je zo de game in. Wellicht een mooie kans voor marketingcommunicatie. Meer informatie is hier te vinden bij Bright. 

#2 Spill Chat. Nog een opmerkelijke introductie. En ik probeer het onderwerp en de vorm even van elkaar te scheiden waarbij ik de vorm nog het meest bijzonder vind. Wat is er nieuw. In de UK is een app geïntroduceerd die medewerkers en studenten van de aangesloten bedrijven en universiteiten gratis en real-timetoegang geeft tot psychische hulp. Spill chat. Aan de andere kant van de lijn zitten namelijk hulpverleners en therapeuten van de British Association for Counselling and Psychotherapy. Dit alles om het werkgeluk van de mensen te verhogen. Hoezo wachtlijst? Hoezo agenda planner? Gewoon nu en hier. Waar je ook bent. Bijzonder. En wat kan er dan nog meer? 

#3 Podcasts. En daar zijn we weer met de podcast. Er zijn namelijk nog steeds mensen die nog nooit naar een podcast hebben geluisterd. Er zijn natuurlijk heel veel podcasts beschikbaar in het Nederlands maar deze lijst is toch wel indrukwekkend. Vulture, een Amerikaanse mediasite heeft een overzicht gemaakt van de 100 meest interessante podcasts. Gerubriceerd naar deelgebieden. Dus dit is de kans voor een mooie ontdekking. 

#4 Headlines. Als je echt een goede tekstschrijver wilt worden voor social media dan is een artikel nog onvoldoende. Maar mocht je gewoon even wat fijne kneepjes willen weten en leren over het maken van slimme kopjes voor social media posts dan is hier een prima artikel. Zowel in geluid (podcast) als in tekst. 

#5 Glide. En daar is er weer een. Gratis templates voor een flitsende powerpoint presentatie. 80 verschillende strakke designs. En dan kan je per design ook nog de kleur veranderen. Dat is altijd handig als je even indruk wilt maken. 

#6 Sushi Singularity. Volgend jaar gaat er in Tokio een bijzonder sushi restaurant open. Kijk vooral ook even naar de introductievideo via de link. Dan zie je dat bezoekers bij binnenkomst worden gescand. In de echte versie zal dat straks zijn op basis van lichamelijke informatie. Op basis van deze score zullen dan de 3D printers tailormade sushi’s printen geheel afgestemd op jouw voedingsbehoefte.

#7 You vs Wild. Langzaam maken we weer een sprongetje in de wereld van de interactieve tv-programma’s. In Nederland moeten we nog wachten tot we weten Wie er de Mol was maar bij Netflix kunnen we in de nieuwe show “You vs Wild” zelf aangeven wat wij als kijker willen dat de hoofdpersoon gaat doen. Zo krijgt de kijker een steeds grotere rol in het verhaal. Belangrijk in het kader van communicatie is het dus om te bedenken dat ook wij straks interactieve verhaaltjes kunnen gaan vertellen aan onze doelgroepen. Kijk maar even naar de indrukwekkende trailer.

#8 Key Trends SXSW. Zoals ieder jaar zijn Erwin Blom en Roeland Stekelenburg van Fast Moving Targets weer van de partij op het interactive festival SXSW in Austin. In drie videoverslagen geven zij een inkijkje in de bevindingen van festival met drie bezoekers; Jeroen van Erp, innovation strategist bij Fabrique en professor aan de TU Delft,  Ynzo van Zanten chief evangelist bij Tony Chocolony en creatief directeur André Amaro van Amaro Creative Industries.  

#9 Sparky. Een interessante nieuwe innovatie. Een sociale kantoorrobot die het werkgeluk en de productiviteit van de medewerkers van Coca-Cola gaat verhogen. Na gesprekken met de medewerkers en graven in de beschikbare onderzoeken bleek een hond een passende optie. En inmiddels is die gearriveerd op het kantoor. Hij heeft zelfs al even gelogeerd bij een aantal medewerkers. (Tip: Guido Meurders)

#10 Impact in One Day. “Ieder zichzelf respecterend bedrijf zegt tegenwoordig iets met impact te doen. Maar wat dat ‘iets’ is, blijft in de meeste gevallen vaag en ongrijpbaar” Tijdens mijn werk kwam ik op de Erasmus Universiteit dit mooie programma van het Impact Centre Erasmus tegen. In één dag een uniek programma over strategie, proces en management van impact.

Tot volgende week.

One thought on “Nieuws van de Week. 24 Maart 2019

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s