Nieuws van de Week. 27 Januari 2019

Het was wel weer een weekje. Vol met een Mexicaanse muur, een Spaanse put, een Engels plan B, een Nederlands kinderpardon en een Wereldwijd klimaatprobleem. Ons vakgebied was druk met de STER Gouden Loeki en de scoop van Follow the Money over ons communicatiemuseum. Hoogste tijd dus weer voor al het overige nieuws van de afgelopen week. Dus veel plezier bij deze Van Alles over Van Alles Update. 

#1 Social Media in Nederland. En ze zijn er weer. De Social Media cijfers van 2019. Het Jaarlijkse onderzoek van NewCom naar het gebruik van Social Media in Nederland onder mensen van (let op) 15 jaar en ouder. Wat al een beetje de verwachting was is bewaarheid geworden. Het gebruik van Facebook daalt. Met zo’n kleine 6% (het dagelijks gebruik daalt met 10%) maar aangezien het Facebook concern groeicijfers kan noteren voor Instagram en WhatsApp zal er in de praktijk niet zo heel veel veranderen.

#2 The last interface. Toekomstvoorspellingen. We komen ze dagelijks tegen en de vraag is altijd weer of iets nu echt een mogelijkheid is of dat het een op hol geslagen denker is die ronddoolt in zijn eigen ruimteschip. Tijdens de Alexa Conference 2019 vertelt Brian Roemmele een mogelijk visionair scenario over de Last Interface. Een interface mede gedreven door “voice” over een device dat alleen door jou te raadplegen is en functioneert als je geheugen. Een soort van externe harde schijf die als de ultieme personal assistent je leven opslaat en je informatie geeft die je hersenen niet kunnen opslaan. Heftig maar uiterst interessant. Luister hier naar het interview met Brian en hier de link naar het boek dat hij aan het schrijven is.

#3 Hoorapparaten. Dit onderwerp hebben we al eens eerder besproken maar begint nu toch wel interessante vormen aan te nemen. Een smart assistent die als een hoorapparaat altijd bij je is en je kan helpen om te fungeren als Smart Speaker in je oor. Voor vragen en opdrachten en wellicht straks ook voor conversaties. De combinatie van het feit dat 55 plussers de snelst groeiende groep gebruikers van Smart Speakers zijn en dat hoorapparaten ook voor deze doelgroep wat vaker een noodzakelijk product zijn zorgt wel voor de ultieme cocktail. 

#4 Nieuwe Advertentie vormen. The Guardian heeft een mooi verhaal over de nieuwe advertentievormen. Onderzoek wijst uit dat native advertising (advertenties in de opmaak van de site) niet het gewenste effect opleveren. Vandaar dat we op de korte termijn een aantal nieuwe advertentievormen kunnen verwachten. Want zoals James Whatley terecht stelt: “Advertising goes where the eyeballs go,” In dit artikel worden een 6-tal nieuwe advertentievormen besproken en geanalyseerd. Dan ben je maar vast op de hoogte. 

#5 Digital en Social Trends 2019. Dit keer ook nog wat trends van het reclamebureau Ogilvy. Jai Kotecha, Ogilvy UK Managing Partner & Global WPP Lead, beschrijft een drietal trends voor 2019. Natuurlijk staat de ontwikkeling van voice er weer tussen. Maar naast de AR en VR-trend is het opvallend dat hij beschrijft hoe de influencer marketing bubbel in 2019 wel eens zou kunnen gaan barsten. Dat de lastig te bepalen vorm van sluikreclame (wel of niet gesponsord en wel of niet echte of onechte volgers) door nieuwe regelgeving steeds lastiger gaat worden. Lijkt mij een trend die snel geen trend meer hoeft te zijn.

#6 De Internet Advertentie Bubbel. Nog een bubbel. Een heerlijke longread van De Correspondent. Een diepe duik in de wereld van online advertenties. Gewoon lekker op zondagmorgen even languit op de bank en samen met de auteurs deze zoektocht beleven. Knap werk gemaakt door journalisten die niet uit de wereld van advertising komen. Met dank aan Wouter van Noort voor de link.  

#7 Linkjes sturen via WhatsApp? Dat kan. Het is met een beetje kopiëren natuurlijk al mogelijk om linkjes van websites vanuit je smartphone via WhatsApp te versturen. Maar met deze handige tool kan het ook heel makkelijk vanuit je laptop. Typisch gevalletje van handig dus. 

#8 Foto achtergrond. Nog zo’n handig tooltje. Je hebt een foto met een afbeelding die je wilt gebruiken in een presentatie. Maar de achtergrond van die foto past niet bij het uiteindelijke beeld. Hoe krijg je die dan weg? Het antwoord is makkelijker dan je denkt. Gewoon met remove!

#9 Valley of the Boom. National Geographic begint vandaag (zondag 27 januari) met een documentaire reeks over de start van het internet. Het begin van de derde revolutie. Niet alleen is het interessant om te kijken maar het geeft ook maar weer eens even aan hoe snel de ontwikkelingen gaan. Dus voor de liefhebbers is hier de ‘Valley of the Boom’. Herbeleef het turbulente bestaan van drie roemruchte techbedrijven, die elk op hun eigen manier het internet vormden zoals we het nu kennen. Nog voor Google wist Netscape de wereld te veroveren met een internetbrowser. Een groep studenten begon nog voor Facebook met het snelgroeiende sociale medium TheGlobe.com. En voor YouTube wist een door de FBI gezochte crimineel zich met kunst en vliegwerk omhoog te werken in Silicon Valley met videostreamingdienst Pixelon. 

#10 Parijs 1890.Om alles nog wat meer een perspectief te plaatsen gaan we terug naar Parijs in 1890. Guy Jones heeft oud beeldmateriaal uit die tijd bewerkt en aangepast aan beeld dat we nu beter begrijpen en herkennen. In de goede snelheid en voorzien van geluidsfragmenten. Zeer bijzonder om te zien. Met name de rollende loopplank als voorloper van de roltrap en rolbaan. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s