Nieuws van de Week. 20 Januari 2019.

En hoppa, een bus vol sterren stapt deze week over van kanaal 4 naar kanaal 6. De zenders van kanaal 1, 2 en 3, verzameld in het cvo (college van omroepen), presenteerden deze week een eigen plan zonder input van de NPO baas. Dat klinkt ook als rebellie. Misschien moeten we op zoek naar een Nederlandse Mr Speaker voor een beetje “order”. Voor al het overige nieuws van de afgelopen week is hier weer de wekelijkse update. Dus veel plezier bij deze Van Alles over Van Alles Update. 

#1 Typewrite something. We beginnen deze week met een stukje nostalgie. De ouderwetse typemachine. Veel lezers zullen niet eens meer weten wat dat voor een apparaat was. Hooguit kennen die het nog uit een film waarin mensen nog met een typemachine aan het werk waren. Maar ook hier staat de technologie voor het inzichtelijk maken van oude technieken in een nieuw jasje. Want met de site Typewrite something kan je digitaal ervaren hoe deze ooit prachtige tekstverwerker werkte. En probeer dan vooral ook even de backspace toets. Of zat die niet op een typemachine 🙂

#2 State of Social. Buffer heeft samen met Social Chain een onderzoek uitgevoerd naar de huidige stand van zaken rondom Social Media. Een veelvoud van bedrijven is gevraagd naar hun gebruik, verwachtingen en effecten van de inzet van Social Media. Stories, Messaging apps en influencer marketing. Met name het aantal bedrijven dat nog geen gebruik maakt van deze middelen maar dat wel overweegt is enorm groot. Dat zegt meteen wel iets over de hoeveelheid content die er nog aan zit te komen. En dat in een tijd waarin aandacht al een kostbaar goedje is geworden. Misschien iets om mee te nemen bij het bepalen van een social mediastrategie. 

#3 Consumer Electronics Show (CES). In de aflevering van de vorige week hebben we al een eerste overzicht gegeven van de nieuwe ontwikkelingen op de CES. Maar net als vorig jaar is er dat prima overzicht van Steven Sinofsky. Een verhaal van drie kwartier met alle highlights en opmerkelijk introducties. Kijk vooral ook even naar de Eureka voorbeelden. De uitwisbare inkt op papier vind ik bijvoorbeeld wel een hele bijzondere. Maar daarnaast ook alles over voice, games, smart homes en ai.

#4 Listen. Met de groeiende populariteit van de podcast komen er natuurlijk steeds meer apps die makkelijker en gebruiksvriendelijker zijn dan de standaard apps op je smartphone. Sinds kort gebruik ik Listen. Eigenlijk precies vanwege deze laatste constatering. Een van de voordelen is bijvoorbeeld dat je een playlist kan maken van de aflevering die je nog wilt beluisteren zodat je niet iedere keer hoeft te zoeken. Daarnaast ziet ook het visual design er erg gebruiksvriendelijk en strak uit.

#5 Alexa voice. De stem van Alexa is volgens veel gebruikers een beetje vlak en weinig menselijk. Dat komt mede door de intonatie en het ontbreken van accenten in de tekst. Daarom heeft Amazon de stem van Alexa een nieuw sausje gegeven en klinkt het nu wat vriendelijker. In dit voorbeeld kan je het verschil heel goed horen. Beluister eerst de oude versie en vervolgens de aangepaste versie. Dit als bewijs van de snelheid waarmee de voice industrie aan het innoveren is. En als dit voor het nieuws kan, kan het natuurlijk ook voor merken!

#6 NRC Live over AI. 11 april organiseert het NRC Handelsblad een conferentie over artificial intelligence. Een dag lang koplopers, beleidsmakers en wetenschappers die de  bezoekers meenemen in wat artificial intelligence voor jouw organisatie kan betekenen, hoe je dit binnen de organisatie op de agenda zet en voorbeelden van Nederlandse bedrijven. Tot 1 februari is er een early bird tarief van 299 euro.

#7 Persoonlijkheidstest. Iedereen heeft wel eens een persoonlijkheidstest ingevuld. En dan is het eindresultaat dat je ergens in een hokje terechtkomt dat het beste past bij jouw antwoorden en dus persoonlijkheid. Nu is er een nieuwe test die gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek en je inzicht geeft in vijf dimensies. Extraversion, agreeableness, conscientiousness, negative emotionality and openness to experience. Deze test geeft dus niet aan of je bijvoorbeeld introvert of extravert bent maar welke kant jouw persoonlijkheid naar neigt. Mooi testje voor de zondag!

#8 Gillette. We kunnen er natuurlijk deze week niet omheen. De nieuwe commercial van Gillette. Je weet wel van die bekende sporters en iets met scheermesjes. Sinds de publicatie op YouTube heeft de film inmiddels meer dan 20 miljoen views. Opvallend zijn de meer dan 1,1 miljoen dislikes en de maar 560K likes. Daarnaast is er een enorme discussie online of het nu wel of niet een goed verhaal is. Is het alleen voor de bühne of is het zoals Gillette zelf stelt onderdeel van een groter programma. Ik zou zeggen; kijk en oordeel zelf.

#9 100 Miljoen Amazon Alexa DevicesEen interessant interview met de Dave Limp, SVP van Amazon devices en services. Er zijn inmiddels 100 miljoen van deze smart devices verkocht. De Echo Dot (de kleine smartspeaker) was zelfs uitverkocht tijdens de Kerstdagen! Maar belangrijker is de visie van Amazon op de ontwikkeling van de gehele markt. Is er sprake van een wedloop welk device het grootste gaat worden of is er een andere strategie? Bedenk dat de Google Assistent een enorme distributie heeft via bijvoorbeeld de smartphone. Iets dat Amazon natuurlijk niet kan evenaren omdat ze geen smartphone hebben. Uit het verhaal blijkt dat Amazon heeft ingezet op de ambient computing gedachte. Computers zijn straks overal in een soort van “slaapmodus” en met je stem kan je dan alles bedienen, organiseren, vragen en/of bestellen. En dat is best een interessante strategie.  

#10 Structured Content. Als laatste dan even een wat zwaarder verhaal. Nu ben ik zelf niet echt een techneut, toch is het soms van belang om even de hoofdlijnen te kennen van de achterliggende technologie. In grote lijnen is het verhaal van Structured content dan ook dermate van belang dat het de moeite loont om hier even wat aandacht aan te besteden. Content wordt namelijk niet meer alleen gemaakt voor het web en mede daardoor visueel goed vormgegeven. Met de komst van chatbots en smartspeakers moeten er nieuwe eisen worden gesteld aan de opbouw van de content. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat content moet worden gemaakt en gebouwd in hele kleine modules die device vrij gemaakt zijn. Met andere woorden, iedere device moet de content in welke vorm dan ook kunnen gebruiken. Dat noemen we met een mooi woord Structured Content. In dit verhaal kan je er alles over lezen.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s