Nieuws van de Week. 13 Januari 2019.

En we hebben inmiddels de langste “shutdown” ever. Een minister-president die het liefst zelf klappen uit gaat delen. Google die bijna in het bezit is van de gouden driehoek (zoekhistorie, locatie informatie en inzage in de bankrekening) en een spannende week op komst als het gaat om de Brexit. Never a dull moment in de eerste twee weken van 2019. Dus voor de noodzakelijke rust is hier weer het meest belangrijke nieuws van de afgelopen week. Dus veel plezier bij de tweede Van Alles over Van Alles Update van 2019. 

#1 XS4ALL. Toch wel een unieke vertoning in het land van merken. Een petitie voor een merk waarvan de eigenaar eerder in de week heeft aangekondigd het merk binnenkort op te heffen en samen te brengen onder de noemer KPN. Reeds 25.000 ondertekenaars hebben een handtekening gezet. Ik kan me niet herinneren dat er eerder in Nederland een dergelijke petitie voor een merk heeft plaatsgevonden. Het ultieme bewijs van een sterk merk lijkt mij. En eerlijk is eerlijk. Een van de allerbeste abri campagnes die ik gezien heb en me nog steeds kan herinneren (dat wil wat zeggen) is de poster van XS4ALL. De tekst was als volgt: “Al moet ie blijven slapen. Onze monteur gaat pas weg als het werkt. ADSL en Bellen van XS4ALL”. Wat een belofte! Beter gaat het waarschijnlijk niet worden en wat jammer dat dit prachtige merk verdwijnt. 

#2 Oprolbare TV. Deze week was in Las Vegas de inmiddels zeer populaire elektronica show. Onder de naam CES (Consumer Electronic Show) presenteert de tech industrie de nieuwste gadgets en innovaties. Om een idee te krijgen van wat er deze week is gepresenteerd zetten we er een paar even in het spotlight. De eerste is de introductie van de LG oprolbare TV. Niet langer een groot zwart scherm in de huiskamer als je TV niet aanstaat maar een TV met OLED-kwaliteit die zich na gebruik oprolt en verdwijnt. Je kunt het apparaat overigens ook gebruiken om er bijvoorbeeld kunstwerken op te vertonen. En natuurlijk kan je het bedienen met je stem. Kijk maar even naar deze video.

#3 Slimme Badkamer. Kohler is een Amerikaanse producent van keuken en badkamerapparatuur. Dit jaar presenteerde Kohler op de CES een volledig slimme badkamer. Je kunt dus de gehele badkamer activeren met je stem via Alexa, Google of Apple Home. Zoals de spiegel, de temperatuur van de douche, de wc, het bad en niet te vergeten het licht. Je kunt de badkamer in iedere gewenste setting instellen. Zo ook je standaard ochtendritueel waarbij je met één commando de gehele badkamer (licht, temperatuur en informatie op de spiegel) kunt activeren. 

#4 Google real-time translator. Nog een opmerkelijke introductie van de Google Assistent op de CES. De real-time translator. Je bent in een vreemd land waar je de taal van het land niet beheerst. What 2 do? Gebarentaal en gebroken Engels is dan vaak het enige alternatief. Maar nu is er de real-time vertaalhulp van de Google Assistent via de Google Hub. In 27 talen (waaronder Nederlands) kan je nu in je eigen taal een dialoog voeren. En volgens de kenners is de kwaliteit van een hoog niveau. Kijk maar even naar de video in dit verslag.

#5 Slim Bed. Als laatste, want slapen is niet geheel onbelangrijk, is er de introductie van de Zweedse beddenfabrikant Duxiana. Zij presenteerden op de CES het slimme bed. Dus vanuit je bed kan je middels Alexa natuurlijk naar muziek luisteren en de wekker zetten. Ook kan je met je stem de lichten en de temperatuur van de slaapkamer bedienen, de babyinstelling activeren, de deur op slot doen en de luchtkwaliteit controleren. Kortom, je hoeft het bed niet meer uit! 

#6 The Facebook Dilemma. Afgelopen maandag (7-1) en dinsdag (8-1) was er op NPO2 een uitzending van 2Doc. De VPRO zond een tweedelige documentaire uit over de effecten van Facebook. Niet alleen is dit een “must see” voor communicatieprofessionals maar is het ook een beangstigend verslag van de (ongewenste) effecten van een wereldwijd netwerk. De oncontroleerbare mogelijkheden van facebook worden zeer duidelijke besproken en ook de onmacht van facebook is meer dan zichtbaar. Hoe ga je om met al die vertrouwelijke data van je gebruikers? Hoe ga je ermee om als je platform wordt gebruikt voor het verspreiden van fake news? Als de like-knop een machtsmiddel wordt en Facebook wordt ingezet als tool bij presidentsverkiezingen? Kijken dus.

#7 ….Reality. We kennen inmiddels drie “Reality” vormen. Er is virtual reality, augmented reality en mixed reality. Alles samengevat onder de noemer immersive media. Termen die je steeds vaker voorbij ziet komen. Maar wat is nu virtual, wat is augmented en wat is mixed? Ik kan me zo voorstellen dat je ze niet altijd even makkelijk uit elkaar kunt houden. Daarom is er dit handige overzicht met eenvoudige infographic waarin een simpele taal wordt uitgelegd wat de verschillende reality vormen zijn.

#8 Spullenkar. Ook nog even aandacht voor een big smile. Tom Fishburne is de befaamde marketoonist. Met confronterende cartoons weet hij vaak de vinger op een pijnlijke plek te leggen. De eerste cartoon van 2019 was er ook weer zo een. Veel adviseurs hebben de gewoonte om na het aanhoren van de briefing of communicatieprobleem meteen naar de spullenkar te rennen om het probleem op te lossen. Zonder de noodzakelijke verdieping in de achterliggende vraag. Precies dat is nu zeer humoristisch weergegeven door Tom.

#9 Social Media 2019. Een interessant verslag van Buffer over de wijze waarop je social media kunt inzetten in 2019. Luisterbaar als podcast of leesbaar als blog. Want “2019 is here and gone are the days where generating audience engagement on social media was primarily a passive process. The always-online audiences of today want to be involved, interact, and co-create”.

#10 Experimenteel café. Als we het hebben over Purpose dan kunnen we daar nog wel een paar boeken over vol schrijven. Over wat het nu wel is en wat het niet is. Of dat wat we denken wat het is. Soms voor de bühne en soms omdat het een lekker handig trucje is. Dit is een voorbeeld uit Japan. Zelfs als je de tekst niet kunt lezen is het volgens mij alles wat betekenisgeven zou moeten zijn. Outstandig! Met dank aan Kees Klomp voor de tip. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s