Nieuws van de Week. 25 November 2018.

De webcam bestaat 25 jaar. Zou je daarmee ook de dalende Nederlandse bodem in kaart kunnen brengen? Want geloof het of niet maar de polder daalt. Net zo als ons veelgeprezen poldermodel langzaam lijkt te verdwijnen. Gelukkig stijgt The Correspondent (Unbreaking News) naar inmiddels 13.339 donateurs en bijna 800K aan gecrowdsourcede euro’s. Voor het overige nieuws is hier dan alweer de 39steeditie van de weekupdate. Deze week met veel interessant onderzoek. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag. 

#1 Basisinkomen. Zondagavond dus gewoon weer even Tegenlicht kijken of terugkijken want we gaan het weer hebben over het Basisinkomen. De founding father Rutger Bregman komt even vertellen wat de laatste stand van zaken is. En ik denk dat het vanuit twee perspectieven interessant is om naar te kijken. De eerste is om te kijken naar het idee in zichzelf. Dat is al heel interessant maar roept ook bij sommige mensen weerstand op. Je kunt ook kijken naar de manier waarop dit idee tot stand is gekomen. Anders denken. Of nog beter; Omdenken. Denken vanuit de mogelijkheid en niet vanuit de werkelijkheid. Kijken dus!

#2 The Age of Television. In de UK verschijnen soms van die onderzoeken die best ingewikkelde zaken opeens heel erg inzichtelijk maken als het gaat om de achterliggende behoefte. Enkele jaren geleden was er al dit prachtige onderzoek naar de behoefte aan audio. Vorige week verscheen er een soortgelijk onderzoek naar de achterliggende behoefte van het kijken naar video. Behoeften als Unwind, Distract, Indulge, Escape, Experience, In Touch en Comfort. Allemaal ingedeeld op de assen van Ik of Samen en Specifieke Content of Specifieke Situatie. Mooi om in deze wereld van beeld te begrijpen waarom kijkers kijken

#3 100 Miljard. Dit is het getal van het aantal berichten dat we dagelijks versturen via de social media platformen. Het aantal Stories dat dagelijks wordt verstuurd komt in de buurt van de 1 miljard. Maar de grootste trend is dat deze berichten steeds vaker worden verzonden via de berichtendiensten (WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger) en steeds minder via de newsfeed van bijvoorbeeld Facebook. Het is een trend die we al langer waarnemen maar deze getallen bevestigen dan wel de trend. En de commerciële opties voor deze berichtendiensten zijn minder groot dan bij Facebook. Dus we kunnen wachten op de ontsluiting van de berichtenplatformen voor adverteerders. 

#4 The end of the beginning. Benedict Evans is een partner van Adreessen Horowitz. Een van de toonaangevende Venture Capital firms in LA. Benedict geeft jaarlijks een soort van state of the tech overview van de huidige stand van zaken. In een heldere slideshow van een half uur praat hij je even helemaal bij. De essentie van zijn laatste update is vrij eenvoudig. De infrastructuur is nu gereed voor het echte begin. We mogen dus de speeltuin verlaten. Hij vergelijkt de eerste twintig jaar van de technologische ontwikkeling met de komende 20 jaar. Voor verschillende domeinen zoals media, advertising, retail en productie. Eye-opener!

#5 Global en Local Mobile. Ook dit onderzoek van Deloitte is inmiddels een traditie. Het jaarlijkse overzicht van de mobiele markt. En heel handig, ook voor de Nederlandse markt. Hoeveel connected devices zijn er beschikbaar in Nederland? Welke merken, welke providers enz? Verder inzicht in het gebruik van de mobiele devices (het primaire device voor games en short video) en het aantal keren dat we per dag kijken naar de Smartphone. Bij jongeren in de leeftijd van 18 t/m 24 jaar dat even kijkt op Instagram of Snapchat stijgt dat een whopping 16 of 15%.

#6 Algortimen die kunnen toveren. Wat nu als in de toekomst auto’s, boeken en thermostaten met ons gaan praten? Nieuwe technologie brengt ons een wereld vol magie en bijgeloof, schrijft Haroon Sheikh. Dit is de opening van een prachtig verhaal in het NRC. Tijdens mijn presentaties gebruik ik altijd het voorbeeld van de koelkast waar je mee kunt praten en op termijn een band mee kunt opbouwen. Dit prachtige verhaal van Haroon Skeikh geeft duiding aan die stelling. Dus algoritmen kunnen ook mooie dingen doen.

#7 Content Strategy Checklist. Weer zo’n lekkere lijst met zeven heldere stappen en veel beschikbare tools die je kunnen helpen om een goede content strategie te bepalen. 

#8 Complete Guide for YouTube marketing in 2019. Met 50 miljoen content makers is YouTube een middel waar je niet automatisch aandacht krijgt. Daar moet je dan zoals dat heet wel wat voor doen. Hoe je dat dan precies moet doen, mocht je van plan zijn om een YouTube kanaal te beginnen, vind je in dit overzicht. Van het starten tot de analytics, de content en de SEO. Lekker om paraat te hebben dus.

#9 MobileInspiratie. Als je bezig bent met het maken van een briefing voor een mobiele applicatie of andere mobiele toepassing dan is het altijd handig om wat voorbeelden beschikbaar te hebben die je verhaal een beetje ondersteunen. Noem ze inspiratieplaatjes. Mobbin Design is dan een hele handige website waar je 150 verschillende app’s en 8000 screenshots kunt gebruiken als inspiratiebron voor je briefing of misschien wel voor de productie. Altijd handig.

#10 Genies. We bereiken weer een nieuwe fase in de P2P communicatie via de berichten app. Genies. Genies zijn avatars die je zelf helemaal kunt vormgeven maar die hun bewegingen ook aanpassen aan jouw tekst. Genies ontdekken acties, plaatsen, dingen en emoties en geven je dan de mogelijkheid om animaties te laten uitvoeren met een simpele druk op de knop. Er is een Software Developer Kit beschikbaar zodat Genies straks ook in de normale berichtendiensten zoals WhatsApp of Messenger gebruikt kunnen worden. Opnieuw een bewijs dus van de toenemende belangstelling voor de berichtendiensten met steeds meer AI en “human” faciliteiten. Helaas werkt het alleen nog in de US maar je kunt wel app wel proberen voor de interface. Best Cool. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s