Nieuws van de Week. 11 November 2018.

Een huis met wat meer blauw en een huis met een beetje meer rood. Het resultaat is dan Paars wat in Nederland wel werkte maar aan de andere kant van de plas waarschijnlijk niet. Nu is 11/11 al een beetje een vreemde dag maar dat dat in China de aanleiding is om op “vrijgezellendag” in de eerste vijf minuten van deze dag bijna 2,7 miljard euro uit te geven is wel indrukwekkend. Laten wij het dan nog maar even doen met Prins Carnaval en Sint-Maarten. Naast dit nieuws is er gelukkig ook nog opvallend ander nieuws deze week. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag.

#1 Kleur. In St. Louis, Missouri, is zojuist het Angad Arts Hotel geopend. Op zichzelf is dat niet zo bijzonder. Maar wat wel bijzonder is dat je in dit hotel met 146 kamers niet alleen kunt kiezen welk type bed je wilt hebben maar ook welke kleur je kamer moet zijn. Zo kan je kiezen uit vier kleuren: geel, to boost happiness, blauw, to inspire tranquility, rood, to ignite passion en groen to encourage rejuvenation. Dat heeft dat ook meteen weer gevolgen voor communicatie. Kijk maar eens even naar de inspirerende website.

 #2 Geluid als perceptie beïnvloeder. Ana Tajadura-Jimenez heeft onderzoek gedaan naar de effecten van sound. Geluid dat gekoppeld is aan apparaten zoals in vliegtuigen en auto’s. Denk aan het dichtslaan van een autodeur. Geluid kan volgens Ana emotionele sensaties oproepen die vervolgens onze percepties kunnen beïnvloeden. “The most obvious one is the physical property of the sound – a loud sound, typically, is associated with annoyance. But equally important are the context of listening, and the listener’s expectations that stem from that context.”. Interessant materiaal voor een wereld waarin sound een rol gaat spelen. Hier het verslag in Wired en hier de link naar het onderzoek.

#3 FIRE. Nee, dat betekent geen “vuur” of “brand”. FIRE staat voor een nieuwe beweging. FIRE is de movement “to live frugally and retire decades early”. Een beetje begonnen met een podcast van Gwen Merz met de mooie naam Firedrill, on living frugally in pursuit of early retirement. Kortom, bespaar kosten in je 20-er en 30-er jaren en zorg dan dat je met pensioen kan als je ergens midden veertiger bent. Een verhaal dat volgens mij best past in de wereld van Basisinkomen en Robotisering. Wie weet vliegt het ook over naar Nederland.

#4 Influencer TV. Grappig hoe we iedere keer weer hetzelfde kunstje doen in een ander vormpje. Ergens rond de eeuwwisseling was ik bij SBS Broadcasting o.a. verantwoordelijk voor Homeshopping televisie. Bewegende content maken die helemaal gericht is op directe verkoop. Kom ik een artikel tegen in Glossy waarin melding wordt gemaakt van een nieuw type series waarin korte programma’s worden gemaakt door Yahoo Lifestyle met beroemde influencers waarbij de influencer de kijker meeneemt in de verschillende (luxe) producten. Tijdens de uitzending is het mogelijk om op de producten te clicken om dan vervolgens direct bij eBay uit te komen en het product te bestellen. Homeshopping 2.0!

#5 Google Home en Disney. We hebben al eens eerder de toepassing van Novel Effect besproken die je de mogelijkheid geeft om tijdens het voorlezen je verhaal te voorzien van geluid. En precies dat is wat Disney nu introduceert met Google Home. Voorlezen aan de kinderen wordt nu leuker dan ooit want tijdens het voorlezen volgt de Google Home het verhaal en zal het het verhaal voorzien van passende geluiden. Kijk maar even naar deze video.

#6 The Marketing Dashboard! Geweldig! Ik heb überhaupt al wat moeite met de ‘ver-excellisering’ van het marketingvak. Maar dit plaatje is een geweldige vertaling.

#7 Chat Fiction. Ik had er nog nooit van gehoord maar het begint inmiddels een populair dingetje te worden. Verhalen lezen in de vorm van berichten. Een groeiende trend in het vertellen van verhalen. Zo is er net een nieuwe Sci-Fi thriller gelanceerd met de mooie naam Dark Matter en helemaal gemaakt voor Snapchat. Dus als je jongeren wilt bereiken dan is dit wellicht wel een leuke manier.

# 8 The Guardian. De, in mijn opinie, een van de beste dagbladen in de wereld is The Guardian. En die hebben deze week weer een mooie stap gemaakt in de wereld van sound. Zij introduceren het Guardian Voice Lab. Een inhouse dedicated team dat gaat experimenteren met storytelling en journalistiek gemaakt voor Smart Speakers en interactieve audio. Naast dit lab is er ook nog de launch van de een nieuwe dagelijkse podcast. Altijd goed zou ik dan denken van The Guardian maar wel logisch gelet op de koppeling met de Smart Speakers.

#9 Voice Search en SEO. Ik kwam een heerlijk leesbaar deck tegen op Slideshare over de effecten van Voice Search in relatie tot SEO. Want ook dat heeft natuurlijk weer een enorme impact. In deze slides wordt de essentie helder beschreven op een manier dat zelfs een niet specialist (zoals ik) het ook begrijp. Geeft meteen een mooi inzicht in de fabriek achter voice.

#10 Grafieken.En als sluitstuk deze week twee tooltjes die ieder hetzelfde doen maar dan op een andere manier. Maar wat ze beide heel goed kunnen is grafieken maken. En beter dan we hierboven hebben gezien bij de Marketoonist. En aangezien we in een wereld leven waarin de visuele communicatie alleen maar groter wordt kunnen ze dus zomaar van pas komen. De eerste is speciaal voor gebruik in social media en presentaties de tweede is wat meer gericht op interactief gebruik via het web of websites.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s