Nieuws van de Week. 1 Juli 2018.

Messi weg. Maradona weg. Ronaldo weg. Omroepen weg. Jozias weer weg. Britten bijna weg. Regen al een tijdje weg. Wegwerp plastic straks weg. Banen weg. Aardgas weg. Trump nog niet weg. Voorpui van De Telegraaf weg. Nederland over een paar weken massaal weg. Boekenweekgeschenk 2019 moet weg. De pelikaan (uit Artis) was stiekem even weg. Maar wat nog even blijft is deze Van Alles over Van Alles weekupdate. Het belangrijkste nieuws van de afgelopen week weer even in een lijstje gezet. Veel plezier met deze Van Alles over Van Alles Weekupdate. Mooie zondag.

#1 Corazón. Whoow. Wat een case. Dit gaat terug naar de oorsprong van wat ooit mijn idee was van Branded Entertainment. Wat is er aan de hand. Er is in de USA een tekort aan donoren voor een hart. Om dat probleem op te lossen besluiten een ziekenhuis, Montefiore, en een reclamebureau om een campagne te maken. De campagne is een film van drie kwartier (op basis van een waargebeurd verhaal) waarin een prostituee die een nieuw hart moet hebben om te overleven uiteindelijk wordt geholpen door een dokter. Maar dat is nog niet alles. Want als de bezoekers van de film buiten komen staat daar een interactief billboard. Het idee is om je smartphone tegen je hart te houden als teken dat je mee doet. Als de smartphone namelijk je hartslag signaleert komt de actrice uit de film tot leven op het billboard. Via deze handeling word je dan ook aangemoedigd om je in te schrijven als donor. “Corazón isn’t just a film. It’s a complete effort, created to make a difference”. Voor de hele case van Corazón kan je hier kijken naar de case study. Wat een idee! Inmiddels hebben ze er een Grand Prix mee gewonnen in Cannes.

#2 Facehub. Even voor de lol een leuk appje. Facehub. Het is de eerste mobiele app die een face-to-face swap kan maken. Met de lip sync technologie en machine learning technologie kan je het beeld laten lachen, praten en in real time gezichtsuitdrukkingen maken. Dus je maakt een selfie. Aan de hand van een voorbeeld maak je gezichtsuitdrukkingen of bijvoorbeeld een playback show. En de Facehub doet dan wat je hebt bedacht op jouw foto. Kijk maar even naar de video.

#3 BBC Sounds. De BBC introduceerde deze week een nieuwe app. Helemaal bedacht en gemaakt voor sound. BBC Sounds. Een app waarin gebruikers live radio, On Demand radio, muziek en podcasts kunnen beluisteren. En dat allemaal in omgeving waarin een algoritme probeert in kaart te brengen wat de voorkeuren van de specifieke luisteraar zijn zodat alle content in de app dan ook heel erg persoonlijk is. Opnieuw weer een mooi bewijs dat sound in belangrijkheid aan het stijgen is op de gebruiksladder. Zie ook een verhaal van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek over voorgelezen verhalen en artikelen omdat daar een groeiende behoefte aan is. Zo ook het verhaal over Nieuws en mensen met een beperking. Is het nieuws in Nederland er wel voor iedereen? Miljoenen mensen die moeite hebben met zien, horen of lezen worden over het hoofd gezien. Een op de acht Nederlanders heeft moeite met lezen. Een mooi verhaal van het Stimuleringsfonds voor de Nederlandse Vereniging van Journalistiek. En natuurlijk speelt de Smart Speaker in dit verhaal weer een mogelijke rol.

#4 Amazon Alexa. Wil je weten hoe een Amazon Echo werkt dan moet je daarvoor een Smart Speaker kopen. Althans tot nu toe. Want sinds de app van Amazon Alexa is aangepast kan je nu ook alle mogelijkheden van Alexa op je iPhone proberen. Gewoon even de app downloaden en je aanmelden bij Amazon en via de spraakoptie kan je alles ontdekken wat Alexa te bieden heeft.

#5 Social Nieuws. Even drie berichtjes over de nieuwe toepassingen van video en muziek in de twee grootste sociale netwerken.

1) Facebook gaat in Facebook Messenger video aanbieden als commerciële positie. Dus tussen je berichten kunnen we straks de videocommercial tegenkomen.

2) Instagram Stories music. Heb je een story gemaakt voor Instagram en zou muziek dat verhaaltje net even wat mooier maken dan kan dat nu. Vanwege de deal van facebook met de muziekindustrie krijg je nu toegang tot een enorme database met nummers om je story op te vrolijken.

3) Instagram Groep video chat. Wil je via Instagram Direct met behulp van video met een aantal vrienden tegelijkertijd praten (lijkt een beetje op Houseparty) dan kan dat nu.

#6 Volareo. In Rotterdam zijn ze bezig om een Smart Speaker te bouwen die zich helemaal richt op muziek. Volareo moet de toegang worden om per nummer een mikrobetaling te doen aan de artiest. Met behulp van bijvoorbeeld een handenklap (applaus) kan je een fooi geven. De betalingen lopen via de Blockchain dus iedere muzikant krijgt ook het bedrag wat hij zelf heeft verdiend. Vooral voor jonge bands zou dit wel eens een mooi initiatief kunnen zijn want dan telt iedere honderd euro. Dus alles is zichtbaar en controleerbaar. Mooi en gewoon uit Nederland.

#7 Google Duplex. We kennen allemaal de introductie van Google Duplex. De video waarin een bot (spraakcomputer) een afspraak maakte bij een kapper en in een restaurant. Waar veel mensen zich toen over hebben opgewonden was het feit dat de ontvanger niet op de hoogte was van het gegeven dat de beller een computer was en dat het telefoongesprek werd opgenomen. Inmiddels is Google alweer een slag verder en hebben ze met name deze twee elementen inmiddels toegevoegd. Kijk maar eens naar deze nieuwe video. Daarnaast hebben ze een aantal journalisten uitgenodigd om Duplex zelf eens te proberen. Hoe dat afloopt lees je bijvoorbeeld in dit verhaal van Wired.

#8 Listen Notes. Een aardige site die heeft geprobeerd om wereldwijd alle podcasts in kaart te brengen. Dat zijn er overigens best een aantal. 521,332 podcasts en 32,151,733 episodes. Zelfs Nederland is goed vertegenwoordigd. Dus als je nog een leuke Nederlandstalige, Engelstalige of een podcast in een andere taal wil beluisteren dan kan je hier naar hartenlust zoeken.

#9 Conversational Marketing. Misschien dat Conversational Marketing wel eens de nieuwe naam kan gaan worden voor alles wat we nu betitelen als Voice. Immers Conversational Marketing staat voor de een-op-een benadering die bedrijven, merken of organisaties gebruiken voor een kortere contact cyclus, meer te weten te komen over de klant en het geheel een menselijkere experience te maken.

Conversational Marketing gebruikt gerichte, real-time boodschappen en smart bots. Wat je dus eigenlijk doet is het beantwoorden van vragen van mensen en luisteren naar hun feedback. Hoe mooi is dat? Wil je daar nu meer van weten dan is er nu de mogelijkheid om 6 gratis online lessen te volgen bij Drift. Dus lekker voor de zomer om je hier even in te verdiepen.

# 10 Which problem?Een mooie insight aan het eind. Wil je een probleem oplossen dan moet je eigenlijk eens leren om anders naar het probleem te kijken.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s