Nieuws van de Week. 17 Juni 2018.

Winkelen zonder duizenden Oranje promoties. Geen extra lange STER blokken met commercials omdat het Nederlands Elftal meedoet aan een toernooitje. Bij gebrek aan relevante content is er opeens aandacht voor de spelers en allochtonen van landen die wel gaan. “Elk nadeel heb se voordeel” zou Cruyff zeggen. En ik ben het in dat opzicht helemaal met hem eens. En voor het overige belangrijke nieuws hebben we de hoogtepunten van de afgelopen week weer even in een lijstje gezet. Veel plezier met deze Van Alles over Van Alles Weekupdate. Mooie zondag.

#1 Zest.Dit is wat Zest zelf schrijft: “High fidelity marketing content stream, co-distilled by a tribe of marketers”. Met andere woorden een gecureerde site met content voor Marketeers. Meestal is dat een overpromise maar in het geval van Zest is dat allesbehalve de waarheid. Een van de beste gecureerde content marketingsites die ik in ieder geval heb gezien. Ook de mogelijke indeling, thema’s, vorm (video/audio/tekst) zijn allemaal aan te passen. Dus als jullie nog behoefte hebben aan goede content gerubriceerd per thema dan is dat hier. “Zest makes sure you’re only receiving high-quality marketing content and kills the information overload that’s wasting your time”. Yeah!

#2 Instagrammable. Een nieuwe kijk op design. Architecten krijgen steeds vaker de opdracht om bij het inrichten van een restaurant of een hotel rekening te houden met een specifieke plek in dat gebouw die kan dienen als achtergrond voor een Instagram plaatje. Een zogenaamde Instagram wall. Iets met opvallend design, neon of andere elementen die het goed doen op Instagram om zodoende jouw locatie lekker viraal te laten gaan op het internet. Dit bracht mij op het idee dat dit natuurlijk niet alleen voor hotels en restaurants van belang kan zijn maar ook voor onze bedrijven, gemeenten, overheidsgebouwen. Denk eens na over een dergelijke invulling in de centrale hal van jouw gebouw. Wil er meer over weten dan heeft het Australische architectenbureau Valé hier een mooie Instagram Design Guide over gemaakt. “Designing Instagrammable: Understanding the Psychology of Instagram”.

#3 Conversational Commerce. Velen van jullie kennen waarschijnlijk deze term al. Conversational Commerce. Dat is kort gezegd de interactie van een merk/organisatie via een chatbot of een voicebot. We zien het gebruik van de smart speakers en de instant berichtendiensten (WhatsApp, Messenger) groter worden. Zelfs groter dan de bekende sociale platformen. Dus als je deze berichtendiensten ook kan gebruiken voor een interactie met je merk of organisatie dan voldoe je waarschijnlijk steeds beter aan de behoeften van de consument. Matt Schlicht, Founder van het Chatbots Magazine, heeft een indrukwekkende Guide gemaakt met daarin alle elementen die van belang zijn als het gaat over Conversational Commerce. Best een verhaal maar de moeite van het lezen waard. Zeker omdat hij op het einde ook nog even dieper ingaat op Artificial Intelligence.

#4 YouTube. Nog een mooi naslagwerk. Het YouTube Marketing Hub platform. Heel veel mensen snappen dat ze iets moeten doen met YouTube. Maar dan is meteen de volgende vraag: Hoe werkt dat dan? Die vraag hoef je je niet langer te stellen want hier is het handige en complete overzicht voor het maken, onderhouden en bewerken van een YouTube Channel.

#5 Moonpod. Af en toe komt er zo’n leuk (of in dit geval relaxed) Kickstarter project langs. In dit geval een beanbag voor een relax momentje overdag. We noemen hem de Moonpod. Alleen die naam is al een garantie voor succes. Dus wil je je vrienden te snel af zijn en iets in huis hebben dat nog niemand heeft en ook nog eens zorgt voor momentjes van ultieme relaxtheid dan moet je snel zijn.

#6 E-Dem. Afgelopen maandag mocht ik het marketing en communicatienetwerk van de Gemeente Utrecht begeleiden in een middag vol inspiratie en innovatie. Los van het feit dat het een prachtige dag was waren er ook een aantal organisaties die daar fasterclasses gaven over specifieke onderdelen die te maken hadden met innovatie. Zo ook het mooie project Netwerk Innovatie. Het E-DEM project is geïnitieerd door Netwerk Democratie in samenwerking met Waag Society en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit project beoogt om Nederlandse overheden bekend te maken met reeds ontwikkelde participatietools. Hiervoor hebben zij een zeer toegankelijk en inspirerende gids gemaakt die je kunt downloaden. Dus voor alle gemeenten en lokale overheden de moeite van het onderzoeken waard.

#7 Podcast Promotion. Veel bedrijven hebben eindelijk in de gaten dat de markt van podcasts booming is. Dus zoals gebruikelijk als iets groeit gaat men aan de slag met het ontdekken. Nu is een podcast maken niet ze heel erg moeilijk. En voor alle duidelijkheid bedoel ik dan de productie van een podcast. Over de kwaliteit hebben we het wel een andere keer. Maar als de podcast klaar is wil je natuurlijk ook dat mensen ernaar gaan luisteren. En hoe je dat dan moet doen lees je hier.

#8 Mozilla browser voice enabled?Mozilla is de maken van de Firefox browser. Veel mensen gebruiken deze browser vanwege de snelheid (sneller dan Google Chrome) en het gebruik van minder werkgeheugen. Maar volgens Mashable is er binnenkort nog een reden om Firefox te gaan gebruiken. Men zegt dat Firefox binnenkort kan worden aangestuurd met Voice. Zou dat niet een prachtige ontwikkeling zijn? Kan niet wachten.

#9 Influencers. Toegegeven. Het is een onmiskenbare hype. Influencers die omdat ze (veel) volgers hebben denken dat ze alles kunnen maken en met het grootste gemak zo goed als gratis over de wereld kunnen reizen. Ze nemen contact op met de mooiste hotels en verzoeken de eigenaar 3 gratis overnachtingen in ruil voor 2 mooie Instagram posts per dag. Dit is voor de gemiddelde hotellier een geheel nieuw dilemma. Hoe moet je hiermee om gaan? The Atlantic (de moeite waard om te volgen trouwens) heeft hier een mooi verhaal over geschreven dat een intiem inkijkje geeft in deze nieuwe en toch wel vreemde wereld. Ik omarm de conclusie dat het bij deze vloggers en bloggers niet gaat om passie maar gewoon om geld. En dat maakt het verhaaltje van Influencers dun en onbetrouwbaar.

#10 Wanna Nails. Augmented Reality gebruiken om zeker te weten dat de nagellak die je wilt gebruiken ook past bij je kleding. Dan is er nu een geweldige app. Gewoon even virtueel testen voor gebruik. Makkelijker is er niet. Kijk maar naar de video of download de app.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s