Nieuws van de Week. 20 Mei 2018.

Bijna is het dan zo ver. Vrijdag 25 begint de handhaving van de AVG. Door alle mailtjes die ik krijg ontdek ik weer waar ik allemaal sta ingelogd. Een prima reden om eens even flink schoon schip te maken. Ik hoop echter oprecht dat de AVG niet alleen volgens de letter van de verordening wordt uitgevoerd maar dat merken en organisaties de geest van de AVG gaan meenemen als onderdeel van hun Kernwaarden en Principes. Ik weet dat dat een iets te idealistisch beeld is van de werkelijkheid maar we moeten ergens beginnen met de verandering van dit vak. Dus denk eens na over de AVG en voor de overige zaken heb je twee dagen de tijd om op de hoogte te blijven met de Van Alles over Van Alles Weekupdate. Mooie Pinksterdagen.

#1 Google News. Vorige week werd het al aangekondigd maar hier is dan het nieuwe Google News. Een app voor de smartphone (Apple en Android) waarbij met behulp van artificial intelligence al het nieuws in de wereld wordt gescand en er een keuze wordt gemaakt speciaal voor jou. Je kunt namelijk zelf je onderwerpen vooraf bepalen. Van internationaal, nationaal en lokaal nieuws. Zo ontvang je iedere dag een “briefing” met de vijf belangrijkste nieuwsberichten. Als je op een van deze berichten klikt krijg je meteen een verdiepingsslag van aanvullende informatie gerelateerd aan dat artikel inclusief video en opinies. Zie hier wat aanvullende info in bewegend beeld!

#2 Prepare for the Sound Revolution. Altijd weer leuk als je dan onderzoeken tegenkomt van gerenommeerde consultancies die door middel van onderzoek aantonen dat het inderdaad om een interessante Sound beweging gaat. Hier een onderzoek van PWC naar de adoptie van consumenten (in de VS) het gebruik en de manier waarop bedrijven en merken het vertrouwen kunnen verdienen en daarmee wellicht hun toekomstige business. Als je op deze resultaatpagina blijft en even naar beneden scrolt zie je meteen een mooie toepassing van hoe je data op een visuele manier kunt gebruiken om een interactie met de tekst te maken.

#3 Het bereik van Online Nieuwsmerken. Piet Bakker was lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Maar naast zijn werk heeft hij een oneindige verzameling oplagecijfers en die blijft hij gewoon voor ons nog even lekker bijhouden. Deze week publiceerde hij de bereikcijfers van de Online Nieuwsmedia. De nieuwsmerken in Nederland met het grootste bereik zijn van buitenlandse origine: Google, Facebook en YouTube. De echte ‘nieuwsmakers’ die de Nederlandse onlinemarkt beheersen, zijn NU.nl, NOS, AD en Telegraaf met een bereik van vijf miljoen unieke bezoekers of meer per maand. Dan komt er een tijdje niets, tot de ‘kleine’ vier volgen: NRC, Volkskrant, RTLnieuws en Trouw. Wil je alle cijfers klik dan op deze link.

#4 Bushokjes met geur! In een tijdperk van de AVG (dat is dat verhaal over privacy en targetting) is er natuurlijk altijd een optie om terug te vallen op traditionele media die gewoon nog ongepersonificeerd bereik genereren. Een van de middelen die een aanzienlijk bereik kunnen opleveren is buitenreclame of billboards. En laat die nu net ook bezig zijn met een innovatieslag. Dat wordt wel aangetoond door de introductie van het Vegan Book van Bosh. Voor de introductiecampagne hebben ze een bushokje voorzien van geur. Het idee is om consumenten te confronteren met een beeld dat er zo goed uit ziet dat het water je door de mond loopt. En als dat gevoel wordt versterkt door een geur van een gerecht kan het succes bijna niet uitblijven.

#5 ElliQ. Er is weer een nieuwe zorgrobot voor ouderen. ElliQ is een pro-actieve, Artificial Intelligence gedreven, sociale robot gemaakt om ouderen die alleen zijn te ondersteunen met allerhande zaken. Dat kan het contact zijn met de kinderen en kleinkinderen, de medicijnen, de agenda en alles op het gebied van entertainment. We worden immers steeds ouder en er wonen steeds meer mensen alleen. Dan is deze ontwikkeling er wel een waarvan je zou kunnen bedenken dat er een behoefte is.

#6 Book Club. Leuk idee van Amazon om voor iedereen die dat wil een digitale boekenkast te maken. In deze boekenkast kan je een account aanmaken via Facebook of Twitter. Vervolgens zoek je de boeken die je hebt gelezen inclusief een persoonlijke recensie. Altijd handig voor later als je niet meer weet wat je hebt gelezen en welke indruk dat boek op je gemaakt heeft.

#7 Data Driven Marketing. Een mooi (gratis) boek dat je kunt downloaden of lezen via de website middels de afzonderlijke hoofdstukken. Handige informatie voor B2B bedrijven (maar ook voor andere organisaties als het om het online domein gaat) met bijvoorbeeld de volgende onderwerpen: Customer Retention, Website personalisatie, Data driven PR, Customer Onboarding, A/B testing, Modern Marketing Analytics en nog een paar andere thema’s. Handig besproken en voorzien van voorbeelden.

#8 De Groene Amsterdammer. Deze week staat de Groene Amsterdammer met een dubbeldikke toekomstspecial het teken van de nieuwe wereld. Je kunt hem natuurlijk gewoon even kopen of online downloaden (€ 4,95) lezen via Blendle of lezen via de website. Alles over de technologie en het brein, een pratend huis en wat het mogelijk betekent voor de mens. Ik zou even langs de kiosk gaan!

#9 The Power of Internal Experts. Succes buiten begint nog steeds binnen. En als je de medewerkers de mogelijkheid geeft om via (sociale)media te communiceren over de organisatie dan is het effect exponentieel. Als je 6% van de medewerkers content kunt laten delen stijgt de engagement met 60%. 10% van de medewerkers is goed voor een stijging van 100%. Dus: “If you help brand your people, they will help brand your company”.

#10 33 Gratis Online Marketing trainingen. En mocht je nog tijd over hebben of ben je op zoek naar diepgang en/of kennis over een van de volgende onderwerpen: Content Marketing, Social Media Marketing, SEO Marketing of Other Digital Marketing Courses dan kan je die hier vinden.

Ook deze week weer een toegift. In de update van 15 april hebben we de TED talk besproken van Jaron Lanier. Afgelopen week kwam er een podcast online waarin een journalist van de Sunday Times een gesprek heeft met Jaron over de huidige stand van zaken rond het internet en social media. Ik was impressed over de heldere kritische maar duidelijke (positieve) zienswijze van Jaron dus deel ik graag nog even deze podcast voor de liefhebbers.  Danny the Vally en “The Bummer Machine”

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s