Nieuws van de Week. 13 mei 2018.

Op de foto met een jachtluipaard was deze week bijna gelukt in de Beekse Bergen. Net zo als een verkeerde berekening met een Geodriehoek van de HEMA. In beide gevallen waren we net op tijd. Als ik echter kijk naar de snelheid van de nieuwe introducties van de laatste weken bij Google, Microsoft en Facebook krijg ik wel eens de indruk dat we een beetje te laat komen met het nadenken over of implementeren van deze nieuwe ontwikkelingen. Kortom, stay focussed en zorg dat je bij blijft. Dat kan overigens prima met deze update van het nieuws van de afgelopen twee weken. Dus veel plezier met de Van Alles over Van Alles Weekupdate.

#1 Empatico. Wat een prachtig idee. Op basis van een toegankelijk platform kan je als lagere school je klas connecten met een klas ergens in de wereld en samen met die klas een specifiek onderwerp behandelen in een les. De taal is dan Engels en het enige dat je nodig hebt is tenminste één computer met een camera. Empatico brengt de wereld dichterbij zonder je paspoort te gebruiken. Kijk maar even naar de video op de homepage. Een prachtig voorbeeld van de bijzondere mogelijkheden van het internet.

#2 Google I/O conference (1).De Google ontwikkelaarsconferentie (I/O 2018. En de “I’ staat voor input en de “O” voor output) was dit jaar van een spraakmakend niveau. Twee uur lang rolde de ene introductie over de andere heen. Dit in tegenstelling tot het Facebookfeestje waar er wat andere belangen van invloed waren. Ik heb de drie belangrijkste introducties voor ons vak maar even op een rijtje gezet. De eerste en meest aansprekende is Natuurlijk Google Duplex. Volgens Sundar Pichai is het idee van Google “to help you get things done” om zijn verhaal af te sluiten met “A common theme across all this is we are working hard to give users back time. We’ve always been obsessed about that at Google. Search is obsessed about getting users to answers quickly and giving them what they want” Als Duplex daarvan een voorbeeld is dan staat ons nog wel wat te wachten. Bedenk overigens dat het nog wel even kan duren voordat Duplex alle gesprekken kan voeren en niet alleen voor de kapper en het restaurant. Maar kijk zeker even naar deze introductie

#3 Google I/O conference (2).Een tweede spraakmakende introductie is Google Lens. Vorig jaar hebben we al gezien dat Google Lens in staat is om objecten te identificeren maar dit jaar hebben ze die functies uitgebreid met een enorme AI toevoeging zodat het beeld wordt aangevuld met informatie die Google beschikbaar heeft. Zo kan je een kledingstuk matchen met kleding die je direct zou kunnen kopen. Kan je tekst fotograferen en meteen kopiëren en bewerken en geef je met een gekleurde “dot” aan waar je meer over wilt weten. Indrukwekkend. Kijk maar even naar de live video van The Verge.

#4 Google I/O conference (3).De laatste die ik jullie even wil meegeven is Google Maps waar Augmented Reality je de mogelijkheid geeft om een hond je de weg te laten wijzen en je met behulp van de camera (Google Lens) kunt zien wat er in de omgeving beschikbaar is aan restaurants. Dan weet je altijd welke je kant je op moet. Hier is de link naar de video.

#5 Lobe. Deep learning is een wetenschap op zichzelf. Voor een buitenstaander (like me) is dat lastige materie. Maar wat je eigenlijk steeds meer ziet is dat lastige materie door eenvoudige tools bereikbaar wordt voor een groter publiek. Lobe is zo’n tool. Door eenvoudige visuele tools bouw je deep learning modellen die je direct kunt gebruiken in bijvoorbeeld een app. Zo kan je de app leren om handschriften te lezen, natuur te herkennen en beweging te signaleren. Kijk maar eens naar de video op de homepage van Lobe.

#6 Apple Watch. De man achter al de vormgeving van de Apple producten is Sir Jony Ive. We horen of zien niet zo heel vaak van deze opmerkelijke designer maar soms duikt er een verhaal op dat dan ook meteen de moeite waard is om te lezen. Zo ook in dit geval. Een wat je noemt “long-read” over de introductie van Apple Watch. Het device dat gemixte gevoelens oproept over de toepassing maar als je dit leest toch weer een andere betekenis krijgt. Daarnaast is het altijd interessant om een kijkje in de gedachtenkamer van het Apple denken te krijgen. Altijd weer leerzaam en voorzien van eye-openers.

#7 Stories. De chief product officer van Facebook; Chris Cox, maakte vorige week een interessante opmerking tijdens de keynote van de Facebook conferentie waarin hij stelde dat “The increase in the Stories format is on a path to surpass feeds as the primary way people share things with their friends sometime next year.” Oftewel; de vorm van Stories, en dat is een rectangle vorm van 9:16 is wellicht de vorm die we het meeste zullen gaan zien in de komende periode ingegeven door het succes van Snap, Instagram, Facebook en WhatsApp stories. Dus altijd handig om rekening mee te houden bij het plannen en maken van materialen.

#8 Brand and Voice. Natuurlijk ook nog een beetje aandacht voor Voice deze week. Wat is de top 5 van zaken die je als merk moet weten mocht je het terrein van Voice-Apps of Voice Bots gaan betreden. Maar niet alleen dat is van belang in deze post. Nog leuker is het Voice Playbook dat door het bureau 360i is ontwikkeld en dat je via een handig linkje makkelijk kunt downloaden.

#9 GDPR. Nog een handig dingetje. Een template voor emailberichten die GDPR proof zijn.

#10 MoVimento Cinque Stelle. Als alles volgens planning verloopt hebben we vanavond in Italië een nieuwe regering. Nu is dat niet zo’n opmerkelijk nieuws. Het echte nieuws is dat een van de twee regeringspartijen de 5 sterren beweging is. Een radicaal nieuwe movement die als geen ander de internetdemocratie aanhangt. Er is veel discussie over wat nu wel en niet goed is aan deze beweging en we maken er hier ook geen politieke analyse van maar wat voor ons wel interessant is, is de gedachte achter deze movement en de kans om het ook eens echt in de praktijk te volgen. Goede ideeën worden zoals gewoonlijk altijd gekopieerd en wie weet wat we er van terug gaan zien in de volgende verkiezingen in Nederland.

#+ Gezocht:Brand Manager Digital. HMSHost, een van mijn opdrachtgevers, is per direct op zoek naar een Brand Manager Digital. HMSHost is een van de grootste werkgevers in de Food en Beverage Business in Nederland. Met een scala van locale en internationale merken. Als Brand Manager Digital maak en ontwikkel je de digitale marketing strategie voor de volledige portfolio van HMSHost. Daarnaast ben je betrokken bij de ontwikkeling en uitbouw van nieuwe innovatieve (digitale) platformen. Kortom, een echte baan met interessante uitdaging voor een wereldwijde F&B speler met Schiphol als homebase. Solliciteren kan ook na 30 april zoals in de tekst staat want we zijn nog steeds op zoek!

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s