De Column van vandaag (30-4-18) in Adformatie.

https://www.adformatie.nl/privacy/de-avg-biedt-de-kans-om-terug-te-gaan-naar-het-idee

Over 24 nachtjes gaat dan eindelijk de veelbesproken handhaving van de AVG of GDPR in werking. Voelbaar neemt de spanning toe en kan je geen site meer bezoeken of er komt een pop-up met de nieuwe voorwaarden en het verzoek vooral snel op het accepteer blokje te klikken.

Daarmee proberen we de infrastructuur bij voorkeur identiek te houden aan de huidige situatie. Want wat is er beter dan de juiste boodschap op het juiste moment op het beste device voor de juiste persoon op basis van de beschikbare data?

Aandacht als waarde

Nu kan je de AVG op twee manieren bekijken. Er is de letter en de geest van de verordening. In veel gevallen voel je dat we graag de letter proberen te organiseren om zodoende door te kunnen gaan met wat we al tijden aan het doen zijn namelijk de ontvanger (wie dat dan ook is) te interrumperen met, door ons bedachte, voor hem/haar belangrijke boodschappen.

Maar het ter beschikking hebben van veel of soms alle data, brengt niet de verplichting met zich om het ook te gebruiken. De vraag die je jezelf kunt stellen is dat als iets kan het niet per definitie ook hoeft te werken.

Is een overvloed van boodschappen nog wel zo effectief in een tijd waarin aandacht een waarde is? Zeker als je je ook nog realiseert dat veel contactmomenten worden gebruikt door de facilitator van dat contact.

Jaron Lanier kwam met een mooie samenvatting tijdens zijn TEDtalk in Vancouver (april 2018): ‘We cannot have a society in which, if two people wish to communicate, the only way that can happen is if it’s financed by a third person who wishes to manipulate them.’

De geest van de AVG

De geest van de AVG geeft ons echter ook een kans. Een kans om niet volgens de regels van de verordening te denken maar volgens de geest. Die gaat namelijk uit van het centraal stellen van de ontvanger.

Stel je eens voor dat het sturen van (marketing)communicatie boodschappen ook op deze manier zou gaan gebeuren. Niet het bereik centraal stellen maar de inhoudelijke boodschap. Zoeken naar nieuwe manieren die de boodschap onderdeel laten zijn van het product, dienst of beleid.

Die echte (marketing)communicatiebarrières oplossen. Die niet een aparte communicatiesilo nodig hebben maar een integraal onderdeel zijn van het geheel.

Daarmee kan de kwaliteit van de communicatie alleen maar toenemen, wordt relevantie van de boodschap belangrijker dan bereik, bespaart het budget gaan we terug naar de kern. Communicatie zoals het ooit bedoeld was.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s