Nieuws van de Week. 25 Maart 2018.

De kruik van Pandora was voor Facebook toch iets te aantrekkelijk om niet te openen. Heineken en promotiemeisjes blinken ook uit door een verkeerde uitvoering en de Gemeenteraden in Nederland hebben straks een algoritme nodig om een raad te formeren. De vijfhonderd rijkste mensen ter wereld hadden ook niet echt een plan want die zijn sinds eind januari $436 mrd kwijtgeraakt. Dus voor onze broodnodige kennis en echte adviezen is het altijd fijn om de zondag te beginnen met de Van Alles over Van Alles Weekupdate. Dan ben je weer helemaal op de hoogte!

 #1 Mondly. Een nieuwe taal leren met behulp van Augmented Reality behoort nu tot de mogelijkheden. In je eigen veilige omgeving kan je nu 33 verschillende talen leren met behulp van AR. Niet alleen hoor je de goede uitspraak maar zie je ook virtueel hetgeen je moet leren voorbijkomen. Dus in je eigen kamer staat er opeens een leeuw als dat woord het leeronderwerp is. Geeft wel een beetje aan wat kinderen in de toekomst kunnen ervaren want dit is nog in een ontwikkelingsfase. Maar de belofte is wat mij betreft groots.

#2 Conspiracy. Voor iedereen werkzaam in het medialandschap is dit een must read zou ik zeggen. Rian Holiday ontrafelt het verhaal hoe de immens populaire website Gawker tot zwijgen wordt gebracht. En dit gebeurde in opdracht van een van de rijkste entrepreneurs van Silicon Valley: Peter Thiel maar dat was niet meteen helemaal duidelijk. Alle verhalen gaan deze dagen voornamelijk over Facebook maar dit is ook wel een verhaal. Hier een mooie analyse van de NY Times en hier een video waarbij de auteur het verhaal op een inspirerende manier van sidenotes voorziet.

#3 Eva. De snelheid en toepassingen van Voice komen nu werkelijk van alle kanten. Dat zegt iets over de ontwikkelingsfase van deze categorie. Neem bijvoorbeeld Eva. We kennen allemaal het fenomeen vergaderingen. En iemand moet dan aantekeningen of notulen maken. Op basis van die aantekeningen of notulen volgt de alom bekende actielijst! Maar er is goed nieuws. Er is nu Eva. Eva is een meeting assistent die meeluistert, actiepunten noteert, highlights van de vergadering opstelt en deze deelt met alle deelnemers.

#4 Watson Assistent. Een interessante nieuwe ontwikkeling in de wereld van Voice. IBM komt ook deze markt binnen met Watson Assistent. En zij richten zich dan met name op de B2B markttoepassingen. Eigenlijk willen zij er zijn voor bedrijven en organisaties die hun eigen voice assistents willen maken maar dat niet doen met een van de grote Tech companies. Daardoor kan je toepassing zelfstandig “branden”, een grotere personificatie meegeven en de data zelf behouden wat een voordeel is mbt privacy.

#5 De Efteling. Steven van Belleghem is een zeer veelzijdige Belgische vriend. Zijn laatste boek handelt over de Customers The day after Tomorrow. Daarin beschrijft hij op een zeer toegankelijke wijze de noodzaak om bezig te zijn met de dag van overmorgen. Organisaties en bedrijven vergeten nog wel eens niet alleen in vandaag maar ook in morgen te denken. Als voorbeeld van een dergelijk proces is er nu de case van De Efteling. Hoe gaat de Efteling om met de toekomst? Wat doen zij als het 2030 is? Lees dit verslag of kijk naar de video.

#6 SXSW. Inmiddels is dit befaamde festival over interactive, muziek en film in Austin Texas alweer afgelopen. En dan verschijnen er altijd van die handige samenvattingen, highlights, blogs van zij die er wel geweest zijn. De beste samenvatting die ik heb kunnen vinden is de samenvatting van Evernote. Een capture van de Evernote team members die meer dan 50 sessies hebben samengevat. Dus ondanks dat je er niet bij was kan je middels deze samenvattingen toch even de belangrijkste conclusies vergaren. Over Daniel Pink, Roy Spence (purpose) maar ook over chatbots en dood van B2B en B2C. Indrukwekkend.

#7 Eko. In een wereld van lineaire televisie zijn er veel partijen op zoek naar de interactiviteit. Hoe maak je een verhaal zodat een kijker het gevoel heeft dat hij invloed heeft op de vorm en de uitkomst van het verhaal. En nog beter als je dat kan doen op een manier dat de kijker het niet in de gaten heeft dat hij/zij dat doet. Eko komt nu met een nieuwe toepassing. Series worden opgenomen vanuit verschillende perspectieven. Als kijker geef je aan wel van de 6 verschillende schermen je wilt kijken tijdens het verhaal. Daardoor is het mogelijk het onderbewustzijn van de kijker te analyseren en op basis hiervan het verhaal uiteindelijk helemaal te vertellen op een voor de kijker beste uitvoering.

#8 Speed reading. Gewoon leuk om even te proberen op de zondagmorgen. Snellezen. Tot wel 1000 woorden per minuut. Hoe het werkt? Kijk maar even op deze video. Door een stuk tekst, woord voor woord, in een neutrale achtergrond te laten zien haal je deze score. Wil je de app downloaden (alleen iPhone) dan moet je op deze link klikken.

#9 Social Media Listening Tools. Altijd handige lijstjes van 20 tools voor om sociale mediakanalen te analyseren voor kleine bedrijven. Dus als je niet het geld of het budget hebt voor de “grote” tools kan je lekker deze gebruiken.

#10 IKEA en AR. Nog een laatste voorbeeld van Augmented Reality uitgevoerd voor IKEA. IKEA heeft al een app waarbij je in AR kunt zien hoe de IKEA meubels in jouw huis eruit zouden zien. Maar nu hebben ze deze app uitgebreid met een tool waarbij je de manual voor het in elkaar zetten van de meubels ook in de app kunt bekijken. Ziet er echt gaaf uit. Kijk maar even naar de video.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s