Nieuws van de Week. 11 Maart 2018

We weten weer wie De Mol is maar helaas niet wie er achter al die vreselijke gluurwebsites en camera’s zit. We weten dat een salarisverhoging kan leiden tot 5811 negatieve berichten op één dag maar nog niet wat het effect is van het mogelijk toenemende wantrouwen. Dus volgen we gewoon lekker ons eigen pad en dan is het altijd fijn om op zondag te beginnen met de Van Alles over Van Alles Weekupdate. Dan ben je weer helemaal op de hoogte!

 #1 Onzichtbaar tv-scherm. Wat een subliem idee. Een (bijna) onzichtbaar tv-scherm. Samsung’s nieuwe QLED line van 4K TV’s heeft een technologie die men “Ambient Mode” noemt. Voordat je het tv-scherm aan de muur bevestigt maak je een foto van de plaats waar het komt te hangen. Vervolgens gebruik je deze foto als achtergrond en het resultaat is dat het scherm in zijn natuurlijke omgeving lijkt te zweven.

#2 Cognitieve bias. Cognitieve bias is een denkfout, ook wel cognitieve fout genoemd. Het is een irrationele, foutieve gedachtegang. Het begrip ‘cognitieve bias’ of denkfout (Engels: cognitive bias) werd geïntroduceerd door Amos Tversky en Daniel Kahneman in 1972. Op deze mooie chart van Visual Capitalist worden er 18 besproken op de terreinen van social, financial, failure en de korte termijn.

 #3 Doorbreek de Marketingcommunicatiebarrière. Op maandag 5 maart mocht ik samen met Guy van Liemt op uitnodiging van Company Webcast een webinar geven over ons boek Marketingcommunicatie in 14 stappen. Het voordeel van een dergelijk webinar is dat het digitaal is en dus ook door iedereen die dat wil kan worden bekeken. Dus hierbij de link naar het webinar voor 55 minuten inspiratie over marketingcommunicatie. Even een emailadres invullen en je kunt kijken.

#4 Internet of Eyes and Ears. Regelmatig besteden we aandacht aan deze opkomende technologieën. Het internet van de Ears (voice) en Eyes (beeld). De ontwikkelingen gaan erg hard en iedere dag ontstaan er nieuwe toepassingen. Bijgaand verhaal (en het daaraan gekoppelde onderzoek) van JWT Intelligence geeft dat maar weer eens aan. Denk vooral aan de noodzaak voor merken en organisaties dat zij hun eigen sound (vul in stem) moeten gaan ontwikkelen. Hoe klinkt een merk of bedrijf als sound een belangrijke component gaat worden. Net zo gewoon als een logo is het hebben van een brandsound straks noodzakelijk om als persoonlijkheid van het merk of organisatie te fungeren.

Lees ook nog maar even dit verhaaltje over de komende introductie van Samsung Bixby. (Bixby is van de makers van Siri) en als je leest wat het straks kan dan is dat een mooie combinatie van beeld en sound.

#5 Poetry. Hebben we hier een nieuwe trend te pakken? Gedichten als mogelijk alternatief tegen de standaard commerciële boodschappen? Adweek constateert dat er een aantal grote adverteerders zoals Coca-Cola, Samsung, Microsoft poetry inmiddels inzetten als vorm. Kijk maar eens naar de voorbeelden en oordeel zelf.

#6 Jane Walker. Yep. Je leest het goed. Gender gelijkheid nu ook in Whiskyland want er is nu ook een Jane Walker. De zus van Johnnie is nu tijdelijk verkrijgbaar als Jane Walker in de USA en heeft een gelimiteerde oplage van 250.000 flessen. Van iedere verkochte fles gaat er 1 dollar naar een organisatie die vrouwen ondersteund.

#7 Quuu. De autopilot voort social media. Een originele manier om content die gepromoot moet worden te koppelen aan accounts die content nodig hebben. Quuu geeft je de mogelijkheid om uit 500 categorieën een categorie te selecteren waarvan je (hand picked) content wil hebben. Quuu zorgt er dan voor dat je volgens een zelfbepaald schema deze content automatisch kan plaatsen op een of meerdere social media accounts. Vandaar de auto pilot functie. Quuu haalt zelf deze (hand picked) content weer op bij adverteerders die betalen voor het verspreiden van content. Best een origineel idee toch? Nu moeten alleen de accounts die zich aanmelden nog betaald krijgen lijkt mij.

#8 Social Media experimenten. We schrijven er veel over. Experimenteren met Social Media. Wat werkt nu wel en wat werkt er niet. De grote vraag is dan vaak; hoe doe je dat? Wel nu. Zojuist verscheen er een interessante blog die hiervoor een framework heeft bedacht en daarnaast ook nog eens inzicht geeft in aantal relevante tools en posts die ons daarbij kunnen helpen. Kortom, een zeer goed en uitgebreid verhaal.

#9 Friday. Nic Marks is een interessante verteller. Op TED is een van zijn verhalen over Happiness al ruim 1,7 miljoen keer bekeken. Maar enkele dagen geleden heeft hij met zijn bedrijf een interessante app geïntroduceerd die inzicht geeft in de “happiness” van medewerkers. Omdat, zoals zij stellen, medewerkers die “gelukkig” zijn beter presteren. Dat klinkt overigens als logisch. Dat alles doen zij met als doel om de wereld van “werk” beter te maken. Je kunt Friday voor één team gratis testen en voor meerdere teams voor een heel klein bedrag per maand.

#10 Het oude contentmarketing playbook werkt niet meer. Een lang verhaal dat meer dan de moeite waard is. Ginny Mineo heeft jaren gewerkt voor de grote content bedrijven zoals oa. Hubspot. Sinds kort heeft ze een nieuwe baan en is daarbij verantwoordelijk voor het opzetten van een content afdeling.  Haar nieuwe findings heeft ze eens keurig onder woorden gebracht en is waarschijnlijk voor velen van ons een mooi lijstje met handige tips en visies.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s