Nieuws van de Week. 18 Februari 2018

Halbe haalde de eindstreep niet. Sven ook niet op zijn favoriete afstand. Bij het Forum voor de Democratie is het niet voor iedereen weggelegd om de verkiezingen te halen. Jan Hoekema besloot ook af te haken en zijn vrouw Marleen Barth te volgen. En de bestuurders van de ASR volgen hun Amerikaanse collega’s. En wij? Wij zorgen gewoon dat het niet zo ver komt door iedere zondag even het laatste nieuws te volgen. Dan blijf jij op de hoogte en haal je met gemak de eindstreep. Dus hier is weer de veelzijdige Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Snow Fall. Opvallend want de nummer één positie van deze week is een oud verhaal. Een verhaal dat al verschenen is in 2012. Maar op de een of andere manier heb ik het gemist want het staat niet op mijn top10 lijst van mooiste voorbeelden van storytelling. Maar daar hoort het wel thuis. Snow Fall is een New York Times multimediaverhaal van de reporter John Branch over de Tunnel Creek lawine. Het artikel won de Pulitzer Prize van Feature Writing 2013. Snow Fall was toen een van de meest besproken online nieuwsverhalen ever. En met alle respect, dat is als je het ziet vandaag nog steeds een terechte opmerking. Kijk maar eens naar dit prachtig vormgegeven verhaal.

#2 Steven Pinker. Steven Pinker is een professor in Harvard. En hij heeft goed nieuws. Het gaat steeds beter! De laatste 30 jaar is geen uitschieter maar een voortzetting van een trend die volgens Pinker 200 jaar geleden begon met de Verlichting. Ongelijkheid neemt weliswaar toe in het rijke Westen, maar armoe verdwijnt. Honderd jaar geleden gaven deze landen 1% van hun welvaart uit aan kinderen, armen, ouderen en zieken. Nu, bijna een kwart. De hele wereld is slimmer, gezonder, vrijer en rijker. Is het niet verstandig om pessimistisch te zijn? Nee, we moeten zorgvuldig zijn, zegt Pinker. We moeten exact bepalen wat er mis is en daar iets aan doen. Maar slecht onderbouwd doemdenken leidt tot fatalisme, en dat is een voedingsbodem voor radicale politici en volksmenners. (achter de betaalmuur van de WSJ, maar omdat dit zo’n belangrijk artikel hier de muurloze versie van Outline) (via de Bicker)

#3 HQ Trivia. Weer een mooi voorbeeld van een transitie. Waarom zouden grote spel programma’s alleen werken op het tv-scherm? HQ Trivia laat zien dat het mogelijk is om ook via mobile iedere dag een live spel game te produceren waarbij er op sommige momenten meer dan 2 miljoen mensen concurrent dit spel spelen. De presentator stelt (meestal) een twaalftal vragen die steeds moeilijker worden. En uiteraard vallen er vanwege de moeilijkheidsgraad steeds meer mensen af. Het hoogste aantal vragen tot op heden is 15. De winnaars verdelen uiteindelijk het prijzengeld. Men verwacht dat dit op enig moment kan oplopen naar 1 miljoen dollar. Het is dus wachten op de Nederlandse versie. Google Play. App store.

#4 Voice. Ik heb maar besloten om er wekelijks iets over te melden omdat deze ontwikkeling zo onwaarschijnlijk hard gaat. Iedereen moet aan de slag als het gaat om het ontwikkelen van bijvoorbeeld de “skills” voor Amazon Echo. Maar hoe doe je dat dan? En voor ieder probleem is er natuurlijk weer een oplossing. Want daar is Storyline. De hulp voor het maken van de skills. Hier is een handige video en hier de website van Storyline

#5 Social Media in Nederland. Newcom is de laatste paar jaar al de leverancier van de laatste bereikcijfers va Social Media. Dus begin februari zijn de cijfers van 2018 gepubliceerd. Bij Newcom zelf kan je ze downloaden door even je emailadres achter te laten. Maar bij Marketingfacts hebben ze belangrijkste resultaten al even op een rijtje gezet. Jongeren verlaten Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter groeien. Snapchat is het meest populair bij kids van 15-19, Instagram bij de volgende leeftijdsgroep (20-35) en Facebook wordt een beetje het familie LinkedIn.

#6 Spot. Een wat onverwachte toepassing van Artificial Intelligence en memory science. Een chatbot voor slachtoffers van (seksuele) intimidatie op de werkvloer. Het opvallende is dat je hier niet meer praat met een persoon maar met een machine. Die overigens goed in staat schijnt te zijn om het goede antwoord te geven. Daarnaast is het neutraal en helpt het je in het vastleggen van de informatie. Kijk maar eens op de website.

#7 Augmented Reality. Nog even snel een mooie toepassing van augmented reality in de New York Times. Helaas moet je wel de app hebben en een bril om het goed te kunnen zien maar ook zonder deze twee middelen geeft het artikel wel een goed beeld van de mogelijkheden. Dit geeft toch wel een beetje aan waar we in de toekomst naar toe gaan als het gaat om interactieve storytelling.

#8 Ghostery. Er is een nieuwe versie van de adblocker Ghostery. Ghostery helpt je om je weer de controle te geven over de browser, de tracking technologie en de website laadt sneller.

#9 Snapmap. Weer een leuk speeltje. De Snapmap. Open in je browser en klik maar op een bepaalde locatie. Dan zie wanneer en wat er vanaf die locatie is geplaatst op Snapchat. Leuk!

#10 Try Not To Smile. Try not to smile is een app waar het de uitdaging is om niet te lachen tijdens het kijken naar uiterst grappige video’s. Je kan de resultaten delen met je vrienden op social media. Helaas alleen voor de iPhone.

Tot zover. Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s