Nieuws van de Week. 17 December 2017.

De poppenkast van Gordon bleek, hoe vreemd, niet te vertrouwen. Rode kruizen boven de snelweg zijn er om te negeren en Emile wil niet meer regeren. Dit is de laatste reguliere Update van de week. Aan het eind van het jaar maken we nog een keer “Het overzicht der overzichten van 2017” voor de tussen Kerst en Oud Nieuw periode. De hoogste tijd dus voor de laatste frisse kijk op de afgelopen week in 2017 in een boordevolle Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Adweek Top 10.  Natuurlijk beginnen we weer met een lijstje. En niet zomaar een lijstje. Het is de Top 10 van 2017 samengesteld door Adweek. Met de volgens Adweek de 10 beste reclame-uitingen van 2017. En ik moet zeggen er zitten een paar geweldige concepten bij. Een indrukwekkende “Talk” van P&G, een heftige anti Bullying campagne van Burger King en het onwaarschijnlijk simpele maar uiterst krachtige idee van “The Fearless Girl”. Hoe gaaf en eenvoudig kan zoiets krachtigs zijn. Eigenlijk hebben ze allemaal wel een reden om in deze Top 10 te staan. Het enige echte irritante is de pre-roll commercial die pas na 6 seconden skipable is.

#2 Nomad List. Misschien wel de allerbeste travel database van de wereld. Ooit begonnen met 25 steden en inmiddels uitgegroeid tot een crowd based site waar meer dan 1000+ steden te vinden zijn en je op basis van 250.000 datapoints zoals luchtkwaliteit, female safety, en hoe druk het openbaar vervoer is kunt zoeken en vinden. Het is de grootste steden database van de wereld waar je wellicht je nieuwe vakantie kunt vinden, of misschien zelfs wel je volgende home base. Want zoals Nomad List zelf ook al zegt…je eindigt bijna nooit in de stad waar je bent geboren.

#3 Google Maps. Een interessante nieuwe feature van Google Maps. Het helpt je niet alleen je route te plannen met het openbaar vervoer maar nu ook als je daarvan gebruik maakt wanneer je moet uitstappen. Dus je kan nu onbelemmerd bezig zijn met van alles en nog wat tijdens de reis want Google geeft wel aan wanneer je er weer uit moet. Best handig!

#4 Facebookgeluidscollectie. Video wordt steeds belangrijker. En dus maken steeds meer merken, bedrijven en organisaties hun eigen video content. Maar onder een leuk filmpje moet vaak ook een lekker stukje muziek. En waar haal je dat dan weer vandaag? Zeker als je ook wil voorkomen dat er allemaal muziekrechten moeten worden gecleared. Want niemand wil zo’n prettige boete. Daarom heeft Facebook nu ruim duizend nummers online geplaatst van muziek die rechtenvrij is en dus door iedereen overal gebruikt kan worden en zo’n kleine 1500 soundeffects. Altijd handig!

#5 IQ test. Een heerlijke IQ test van maar 3 vragen. En 50% van de Harvard studenten maken deze test fout. Dus lekker voor de zondagochtend.

#6 Infographic van de social mediatrends voor 2018. Handig overzicht om weer even scherp te hebben wat de grootste trends zijn voor 2018. Meer video, meer live streaming en meer augmented reality. Helaas ook meer influencer marketing maar of dat nu zo’n goed idee is?

#7 De Schuur. Een geweldig verhaal. Theo McInnes had er zijn hobby van gemaakt om fake reviews te schrijven van restaurants op Tripadvisor. Meestal van restaurants waar hij nog nooit had gegeten. Het feit dat dit kon bracht hem op een minstens zo vreemd idee. Kan je een restaurant dat niet bestaat op de nummer 1 positie krijgen? En dan niet in zo maar een stad maar in London. Je gelooft het wellicht niet maar lees hier het verslag van het vervolg van dit vreemde idee….

#8 Primaire data. Een interessant verhaal voor marketeers. We duiken in enorme bakken met data om de holy grail te vinden die ons de omzetgroei gaat brengen waar we allemaal van dromen. Maar vaak vergeten we dan even te kijken naar wat er voor onze voeten ligt. Dit is een mooie opsomming van wat je zou kunnen noemen de marketing fundamentals. Welke dingen moet je echt niet vergeten en/of weten. 12 super logische punten de we vaak even niet zien. Met als voorproefje deze quote van Senator Al Franken tijdens de Facebook hearings. ‘How did Facebook, which prides itself on being able to process billions of data-points…somehow not make the connection that electoral ads paid for in roubles were coming from Russia. Those are two data-points. You put billions of data-points together – you can’t put together roubles with a political ad.’

#9 Benedict Evans. Wil je echt even een analyse over een stukje verleden, een stukje present en een kleine indicatie over de toekomst van moet je maar even naar dit videoverslag kijken van Benedict Evans. Hij is werkzaam bij Andreessen Horowitz (‘a16z’), een venture capital organisatie in Silicon Valley die investeert in technologiebedrijven. Hij probeert na te denken en een beeld te krijgen wat er nu gebeurt en wat er gaat gebeuren.

#10 Losse flodders maar wel leuk. Een hele coole wallpaper voor een iPhone. Een tool waarbij je gratis 7 dagen analytics van Instagram kunt ontdekken. En dan niet alleen van jezelf maar ook van je concurrenten. Het inmiddels befaamde jaaroverzicht van Google in een video. Wat zochten we in 2017? En dat blijkt opvallend veel “Hoe…?” (kijk dan meteen ook even naar de resultaten van Nederland door in de pagina daaronder wereldwijd te vervangen door Nederland). And the last one als opwarmer voor 2018 de film # Ready Player One die 28 maart 2018 bij ons in première gaat. Een film over 2040.

Tot zover. Tot het eind van het jaar!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s