Nieuws van de Week. 26 November 2017

Fred Teeven bestuurt nu even niet het land maar de bus. John de Mol gaat er voor zorgen dat Nederland op de contentkaart blijft staan en Alexander Rinnooy Kan wil een verbinder tussen de politiek en de wetenschap met de naam Chief Scientific Advisor die rechtstreeks toegang heeft tot de premier. Kortom; tijd voor een frisse kijk op de afgelopen week in de Van Alles over Van Alles week update!

 #1 Stomp! Dit is echt geweldig. Stomp was de naam van het theaterprogramma waarbij mensen met (keuken)middelen een ritme produceerden. Lekker klappen, tikken en rammen. Wat je steeds vaker ziet is dat deze techniek wordt toegepast bij video. Woorden die in beeld verschijnen op basis van een ritme. En nu kan iedereen dat maken en gebruiken. Probeer deze tool maar eens uit. Maak een verhaal met 100 woorden. Druk dan op “generate” en verbaas je over de impact en de kwaliteit. Geweldig! (een licentie is a.s. maandag in de aanbieding vanwege cybermonday)

#2 Adult Swim. Voor als je je even verveelt. Een leuk speeltje voor op je desktop of laptop of mobiel. Met je vinger of je muis kan je deze elastische pop alle kanten op bewegen en klotst het water lekker achter deze bewegingen aan. Funtimes.

#3 Hoe promoot je een Blogpost? Dan heb je eindelijk een mooie blog geschreven maar dan wil je natuurlijk ook dat er zoveel mogelijk relevante mensen kennis kunnen nemen van de energie die jij erin gestopt hebt. Ik kwam dit enorm uitgebreide overzicht tegen gemaakt door Lilian Bullock. Het is bijna niet alleen een lijst voor een Blog maar voor Content in het algemeen zou je kunnen zeggen. Zeer uitgebreid en vol handige tips. Kan je maar in ergens in een mapje hebben staan als je het nodig hebt.

#4 Technologies that will rock your world. Altijd weer leuk om het gevoel te hebben dat je bovenop de ontwikkelingen zit. Dus als ze aan je vragen wat momenteel de belangrijkste technologische ontwikkelingen zijn die de wereld gaan laten trillen dan citeer je gewoon even de New York Times en dan zeg je: AI, Conversational Computing, Mind Control, The Flying Car en Quantum Computing.

#5 Fake of Echt? Het is een belangrijk onderwerp van discussie. Het internet, en dan met name wat we noemen de “attention economy” zorgt voor een ultieme focus op clickbaarheid. Daarmee neemt de behoefte aan “Fake News” toe. En krijgt het internet ook een beetje een negatief sentiment. Maar datzelfde internet is tevens de bron van oneindige informatie en antwoorden op bijna alle vragen. Dat is het idee achter dit mooie artikel. Ontdek of een verhaal klopt door het op datzelfde internet uit te zoeken. Zack Sims, Co-Founder and CEO van Codecademy, zegt dan ook: “In the next ten years, we will find ourselves in a world where everyone around the globe will have access to the internet. Institutions will continue to make their content available, and MOOCs will be commonplace.”

#6 Instagram. Vorige week bespraken we al de enorme snelheid waarmee Instagram aan het groeien is geslagen. Naast de tutorial is het dan ook wel handig om even te kijken waarom het dan zo enorm hard groeit. Daarom deze week een mooie infographic met de belangrijkste resultaten van Instagram op een rijtje.

#7 De kunst van berichten. Facebook heeft een onderzoek uitgevoerd naar de achterliggende redenen en veranderingen als gevolg van een groeiend gebruik van de berichtendienst Facebook Messenger. Het aardige is dat een aantal mythes die we inmiddels als broodjes Aap zijn gaan geloven uiteraard door dit onderzoek worden weerlegd. Zoals: “Hoe meer we op onze telefoon zitten hoe minder we met andere mensen praten”. En deze: “We moeten ons schuldig voelen als we in een meeting gewoon doorgaan met sturen van berichten”.  Lees de highlights hier en via de link kan je een infographic of het onderzoek downloaden.

#8 ISIIVE. Creativiteit is een ruim begrip. Het kent vele vormen en bij succes vele vaders. Maar hoe doe je dat dan? Het kom je nu tot mooie en briljante oplossingen en/of ideeën? Daarvoor wordt er natuurlijk vaak een beroep gedaan op de meer creatieve mensen in onze omgeving omdat we denken dat zij dat dan wel even voor ons oplossen en toepassen. Maar hoe leuk is het om zelf je eigen creativiteit te ontdekken. Daarvoor is er een handig hulpmiddel. En dat hulpmiddel draagt de naam ISIIVE. Dit zijn de letters die allemaal staan voor een afzonderlijke stap in een creatief proces. Dus volg deze stappen en dan zou het allemaal goed moeten komen.

#9 Hot Stepper. Een mooie toepassing van Augmented Reality. We gebruiken streetmaps om de route te vinden. Maar als je gaat lopen dan hoef je wat minder op te letten en gaat alles wat langzamer dan met een auto. Daar is nu een aardige toepassing voor bedacht in Augmented Reality. De weg wordt je namelijk “gewezen” door de Hot Stepper. Kijk maar eens naar het demo voorbeeld.

#10 Crowdfunden van je eigen vliegticket. Een mooie en opvallende actie van Virgin Atlantic. Veel mensen krijgen met Kerst weer van die cadeaus die in de kast verdwijnen en nooit meer het daglicht gaan zien. Dus heeft Virgin een mooie actie. Maak een pagina aan met de bestemming waar je heel graag naar toe zou willen reizen. Deel de link met de mensen die je waarschijnlijk tegenkomt op de avond van de cadeautjes en crowdfund op deze manier een mooi cadeau bij elkaar.

Tot zover. Tot volgende week

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s